Sèrie AL
La Sèrie AL és una col·lecció de llibres d’artista produïda i editada per ArtsLibris amb el suport de la Fundació Banc Sabadell.
Cada mes d’abril, a Barcelona, un jurat escull un artista al qual es fa l’encàrrec de crear un títol nou de la sèrie, i el llibre que es va encarregar l’any anterior es presenta al públic.
ArtsLibris va posar en marxa la Sèrie AL de llibres d’artista amb l’objectiu de promoure la publicació d’un nou treball d’artistes que han mostrat, en la seva producció prèvia, un clar interès en el camp dels llibres d’artista.
Fins ara, els artistes guardonats han estat Iñaki Bonillas (Ciutat de Mèxic, 1981), Martín Vitaliti (Buenos Aires, 1978), Javier Peñafiel (Saragossa, 1964), Wilfredo Prieto (Sancti Spiritus, Cuba, 1978). Mariana Castillo Deball (Ciutat de Mèxic, 1975), l’artista escollida en l’edició de 2018, presentarà el seu llibre de la Sèrie AL l’abril de 2019.
Sèrie AL núm. 0
Iñaki Bonillas (Ciutat de Mèxic, 1981)
Hielos- Picos
Barcelona: ArtsLibris, 2015
500 exemplars, dels quals 400 estan numerats
50 de numerats i signats
50 de numerats H.C.
[48] p., 28,1 x 21,7 cm
Impressió offset, enquadernació rústica
Il·lustracions en b/n
ISBN: 978-3-86335-708-5
Distribució: Buchhandlung Walther König, Köln
El llibre Hielos-Picos té una estructura circular i dues portades, és a dir: pot llegir-se passant les pàgines d’esquerra a dreta, o viceversa. Una de les meitats del llibre presenta imatges de La idea del norte: picos, una peça de Bonillas inspirada en la proposta que Carl Andre va enviar a Seth Siegelaub per al cèlebre Xerox Book (1968). Igual que els altres artistes convidats per Siegelaub a participar-hi si enviaven les seves idees per al llibre, a Carl Andre li van correspondre 25 pàgines de la publicació, que, en el seu cas, s’anaven omplint progressivament de requadres que semblaven surar a la superfície del paper. A la meitat de les pàgines de Hielos-Picos Iñaki Bonillas, al seu torn, ha disposat els requadres en les mateixes posicions que Andre al llarg de les pàgines, però els ha emplenat amb fotografies en blanc i negre dels pics muntanyosos més alts del món.
L’altra meitat de Hielos-Picos mostra imatges de l’obra Hielos: trozos rotos de porcelana blanca reproducidos mediante una fotocopiadora, de tal manera que evoquen trossos de gel que es van esqueixant i allunyant-se entre si.
Sèrie AL núm. 1
Martín Vitaliti (Buenos Aires, 1978)
360°
Barcelona: ArtsLibris, 2016
360 exemplars, dels quals 300 estan numerats
12 de numerats i signats
48 de numerats H.C.
[20] p., 210 x 270 mm
Impressió offset, enquadernació rústica
Il·lustracions en b/n
ISBN: 978-3-86335-943-0
Distribució: Buchhandlung Walther König, Köln
«Podríem definir aquest llibre com un “còmic-concepte”. Es basa en una sola pàgina de La Banda del Missouri, dissenyat per l’aclamat autor italià Hugo Pratt (publicat en Tótem Extra 20. Especial Western, Madrid: Editorial Nueva Frontera, 1978, pàg. 91). La seva retícula de tretze vinyetes s’ha reproduït quaranta-una vegades, i Vitaliti ha desenvolupat les respectives il·lustracions, de la qual cosa surten tretze vistes panoràmiques de cada escena del llibre.
«La narrativa en si -el descobriment que fan uns indis i guàrdies d’un cavall sense genet i un cos surant al riu Missouri- no té un significat especial; el que sí que en té és el buit d’un gran paisatge desenvolupat per la intervenció de Vitaliti. Aquest paisatge evoca una certa classe d’”alguna cosa al mig”, creant, d’una banda, un efecte cinematogràfic i visual, i de l’altra, un guió il·lustrat que es diria congelat.
«Certament, comparat amb altres cèlebres representacions de paisatges -pensem, per exemple, en Panorama of San Francisco from California Street Hill (1877), d’Eadweard Muybridge, o Every Building on the Sunset Strip (1966), d’Ed Ruscha-, l’enfocament de Vitaliti sembla molt complex. El que a primera vista podria semblar com un llibre de còmics popular, s’ha transformat en un cadavreexquis: una història ja existent narrada un altre cop per una altra persona, que no la porta a un clímax, sinó que la fixa com si s’hagués quedat aturada.» (Moritz Küng).
Sèrie AL núm. 2
Javier Peñafiel (Zaragoza, 1964)
Teatro dentífrico
Barcelona: ArtsLibris, 2017
500 exemplars, 31 dels quals contenen
31 interpretacions cal·ligràfiques originals de l’autor sobre el títol Teatro dentífrico.
[40] p., 120 x 171 mm
Disseny d’Àlex Gifreu
Impressió digital, enquadernació rústica cosida
Il·lustracions en color
ISBN: 978-84-697-2408-8
«El format de Teatro dentífrico s’inspira en els Modellbücher [llibres-model] de Bertolt Brecht, en els quals el collage era fonamental, i pretén ser una edició de butxaca, una mena de quadern perquè qui el porti pugui dialogar amb l’artista i deixar entre les pàgines comentaris escrits i dibuixos, inspirats pels suggeriments a partir de les fotografies i textos, que funcionen com uns aforismes proposats per l’artista.
«Aquesta edició ofereix un relat, un recorregut cinemàtic mitjançant el quadern, a les pàgines de la qual trobem petites escenografies com a únic protagonista un raspall de dents, que anem retrobant en situacions diferents i en què sovint predomina una visió zoom que focalitza i concentra la mirada de qui fulleja l’edició en l’objecte i en la consigna que l’acompanya. Un raspall de dents triat per una raó molt senzilla, la boca, motiu de por, de vulnerabilitat, de possible crueltat que la travessés, i el raspall com a eina higienitzadora. » (Glòria Picazo)
Sèrie AL núm. 3
Wilfredo Prieto (Sancti Spiritus, Cuba, 1978)
Loophole
Barcelona: ArtsLibris, 2018
En col·laboració amb les galeries Annet Gelink,
Kurimanzutto, Massimo Minini i Nogueras Blanchard.
800 exemplars: 400 en castellà i 400 en anglès.
[600] p., en 4 toms
5,5 x 5,5 mm
Impressió off-set 4 colors, enquadernació rústica
ISBN: 978-84-09-01109-4
Distribució: ArtsLibris
Loophole consta de quatre llibres (i un colofó) de mesures molt reduïdes, tots guardats dins d’un estoig dissenyat per a l’ocasió. Aquest llibre amplia la sèrie de llibres d’artista de Prieto que comparteixen un petit format i un forat que, com a protagonista principal, els falca i travessa. Un element constitutiu, el forat, de reminiscència minimalista, que podem comprendre com una deriva del seu interès per aquells objectes circulars i corporis que sovint formen part de les seves escultures, dibuixos i fotografies.
Aquesta edició ofereix, d’una banda, una formalització singular que té en el format extremament petit -4 x 5 cm- una particularitat que ens porta a pensar en precedents com Dieter Rotho de Michelangelo Pistoletto, tots dos interessats a realitzar edicions de petit format. Així mateix, el forat circular com a protagonista ens remet a una constant que es troba en les escultures i objectes de Prieto: ja sigui una moneda, un cabdell de fil, una tassa, una bala de goma de xocolata o un pèsol, es tracta d’elements que impulsen a contemplar la circularitat, tema recurrent en el seu treball.
Loophole inclou imatges de moments i llocs viscuts per l’artista – d’un bitllet d’avió a una targeta de crèdit, de la factura d’un esmorzar a Venècia a una targeta de visita – que ens mostren l’experiència diària de l’artista i l’ajuden a reescriure seva història personal.
Sèrie AL núm. 4
Mariana Castillo Deball (Ciutat de Mèxic, Mèxic, 1975)
Sun Ra. En algún lado y en ninguno. Poemas
Barcelona: ArtsLibris, 2018
En col·laboració amb Bom Dia Boa Tarde Boa Noite (Berlín).
1000 exemplars.
120 p.
25 x 20 cm
Impressió off-set b/n, enquadernació rústica
ISBN: 978-84-09-10826-8
Distribució: ArtsLibris
En algún lado y en ninguno és un recull de poemes del músic de jazz i poeta Sun Ra (Alabama 1914 – Birmingham 1993), seleccionats i traduïts a l’espanyol per Mariana Castillo Deball, Tania Islas Weinstein i Alberto Ortega.
L’aventura va començar en una biblioteca que sembla una nau espacial, al costat d’un monument en forma de bombó cremat que celebra la primera reacció atòmica generada per l’ésser humà amb una placa que, tímidament, suggereix que aquesta poderosa energia s’utilitzi per a fins benèfics. Dins d’aquesta biblioteca lunar, a la Universitat de Chicago, hi ha el centre de col·leccions especials que resguarda l’arxiu d’Alton Abraham – Col·lecció Sun Ra, que comprèn el període 1822-2008. Alton Abraham (1927-1999), emprenedor i tècnic hospitalari, va ser amic i soci de Sun Ra, i al llarg de la seva vida va col·leccionar manuscrits, documentació efímera, artefactes, fotografies i gravacions de vídeo i àudio de la feina de Sun Ra i els seus col·laboradors. En el seu arxiu, que ocupa 48 m lineals de prestatgeria i està format per 146 caixes i una carpeta gran, hi trobem el maletí de Sun Ra, que conté la targeta del seu advocat, el comprovant de l’assegurança del seu cotxe, un amulet cabalístic i un bitllet d’un milió de dòlars perforat al centre. També hi descobrim els seus poemes mecanografiats, amb correccions fetes a mà i en diverses versions.
Els poemes de Sun Ra generen una geometria paral·lela, un món precís i ambigu al mateix temps. Un entusiasme sideral ens va fer pensar que la traducció dels seus poemes a la nostra llengua materna ens podria acostar al seu cosmos, i simultàniament ens permetria compartir-los amb el firmament de parla hispana.
Sèrie AL núm. 5
Itziar Okariz, Woman And Fiction
Barcelona: ArtsLibris, 2020
Tipografia: Fracktif
Papeles: Munken Polar 130 g / m2 (pòster), Linx 130 g / m2 (interior), Polar 300 g / m2 (portada)
Encuadernat a la suïssa i encomanat a l’americana
Fotografia preparatòria: Dani Mera
Impressió: Grafiques Trema, Girona
400 còpies
Primera edició, juliol de 2020
ISBN: 978-92-13-67784-1
Distribució: ArtsLibris
Itziar Okariz és coneguda per examinar, qüestionar i desafiar els límits entre el que és privat i el que és públic, sobre allò que ha investigat en el transcurs de les dues últimes dècades en escultures, vídeos, performances i peces vocals. En el seu llibre d’artista Woman and Fiction, fa referència a dues conferències de Virginia Woolf que després van confluir en la famosa “novel·la” Una cambra pròpia, publicada per primera vegada per l’editorial de l’autora (Londres: The Hogarth Press, 1929). Considerat àmpliament com un text feminista fonamental, l’assaig, entre la ficció i la no ficció, es desenvolupa a la Universitat d’Oxbridge, en la qual una narradora examina si les dones són capaces de crear i si, en efecte, tenen la llibertat per crear treballs de la qualitat de William Shakespeare.