Sèrie AL

La Sèrie AL és una col·lecció de llibres d’artista produïda i editada per ArtsLibris amb el suport de la Fundació Banc Sabadell.

ArtsLibris la va posar en marxa amb l’objectiu de promoure la publicació d’un nou treball d’artistes que han mostrat, en la seva producció prèvia, un interès clar en el camp dels llibres d’artista.

Iñaki Bonillas, Hielos- Picos (Sèrie AL núm. 0)

Barcelona: ArtsLibris, 2015 500 exemplars, dels quals 400 estan numerats 50 de numerats i signats 50 de numerats H.C. 48 pàgines 28,1 x 21,7 cm Impressió offset, enquadernació rústica Il·lustracions en b/n ISBN: 978-3-86335-708-5 Distribució: Buchhandlung Walther König, Köln

30.00

El llibre Hielos-Picos té una estructura circular i dues portades, és a dir: pot llegir-se passant les pàgines d’esquerra a dreta, o viceversa. Una de les meitats del llibre presenta imatges de La idea del norte: picos, una peça de Bonillas inspirada en la proposta que Carl Andre va enviar a Seth Siegelaub per al cèlebre Xerox Book (1968). Igual que els altres artistes convidats per Siegelaub a participar-hi si enviaven les seves idees per al llibre, a Carl Andre li van correspondre 25 pàgines de la publicació, que, en el seu cas, s’anaven omplint progressivament de requadres que semblaven surar a la superfície del paper. A la meitat de les pàgines de Hielos-Picos Iñaki Bonillas, al seu torn, ha disposat els requadres en les mateixes posicions que Andre al llarg de les pàgines, però els ha emplenat amb fotografies en blanc i negre dels pics muntanyosos més alts del món.

L’altra meitat de Hielos-Picos mostra imatges de l’obra Hielos: trozos rotos de porcelana blanca reproducidos mediante una fotocopiadora, de tal manera que evoquen trossos de gel que es van esqueixant i allunyant-se entre si.

Martín Vitaliti, 360°
 (Sèrie AL núm. 1)

Barcelona: ArtsLibris, 2016 360 exemplars, dels quals 300 estan numerats 12 de numerats i signats 48 de numerats H.C. [20] p., 210 x 270 mm Impressió offset, enquadernació rústica Il·lustracions en b/n ISBN: 978-3-86335-943-0 Distribució: Buchhandlung Walther König, Köln

39.00

«Podríem definir aquest llibre com un “còmic-concepte». Es basa en una sola pàgina de La Banda del Missouri, dissenyat per l’aclamat autor italià Hugo Pratt (publicat en Tótem Extra 20. Especial Western, Madrid: Editorial Nueva Frontera, 1978, pàg. 91). La seva retícula de tretze vinyetes s’ha reproduït quaranta-una vegades, i Vitaliti ha desenvolupat les respectives il·lustracions, de la qual cosa surten tretze vistes panoràmiques de cada escena del llibre.

«La narrativa en si -el descobriment que fan uns indis i guàrdies d’un cavall sense genet i un cos surant al riu Missouri- no té un significat especial; el que sí que en té és el buit d’un gran paisatge desenvolupat per la intervenció de Vitaliti. Aquest paisatge evoca una certa classe d’»alguna cosa al mig», creant, d’una banda, un efecte cinematogràfic i visual, i de l’altra, un guió il·lustrat que es diria congelat.

«Certament, comparat amb altres cèlebres representacions de paisatges -pensem, per exemple, en Panorama of San Francisco from California Street Hill (1877), d’Eadweard Muybridge, o Every Building on the Sunset Strip (1966), d’Ed Ruscha-, l’enfocament de Vitaliti sembla molt complex. El que a primera vista podria semblar com un llibre de còmics popular, s’ha transformat en un cadavre exquis: una història ja existent narrada un altre cop per una altra persona, que no la porta a un clímax, sinó que la fixa com si s’hagués quedat aturada.» (Moritz Küng).

Javier Peñafiel, Teatro dentífrico (Serie AL núm. 2)

Barcelona: ArtsLibris, 2017 500 ejemplares, 31 de los cuales contienen 31 interpretaciones caligráficas originales del autor sobre el título Teatro dentífrico. [40] p., 120 x 171 mm Diseño de Àlex Gifreu Impresión digital, encuadernación rústica cosida Ilustraciones en color ISBN: 978-84-697-2408-8

20.00

«El formato de Teatro dentífrico se inspira en los Modellbücher [libros-modelo] de Bertolt Brecht, en los cuales el collage era fundamental, pretendiendo ser una edición de bolsillo, una especie de cuaderno para que quien lo lleve consigo pueda dialogar con el artista y dejar entre sus páginas comentarios escritos y dibujos, inspirados por las sugerencias a partir de las fotografías y textos, que funcionan como unos aforismos propuestos por el artista.

Esta edición ofrece un relato, un recorrido cinemático a través del cuaderno, en cuyas páginas hallamos pequeñas escenografías con el único protagonista de un cepillo de dientes, que vamos reencontrando en situaciones distintas y en las que a menudo predomina una visión zoom que focaliza y concentra la mirada de quien hojea la edición en el objeto y en la consigna que lo acompaña. Un cepillo de dientes elegido por una razón muy sencilla, la boca, motivo de miedo, de vulnerabilidad, de posible crueldad que la atravesara, y el cepillo como herramienta higienizadora.» (Glòria Picazo)

Wilfredo Prieto, Loophole (Sèrie AL núm. 3)

Barcelona: ArtsLibris, 2018 En col·laboració amb les galeries Annet Gelink, Kurimanzutto, Massimo Minini i Nogueras Blanchard. 800 exemplars: 400 en castellà i 400 en anglès. [600] p., en 4 toms 5,5 x 5,5 mm Impressió off-set 4 colors, enquadernació rústica ISBN: 978-84-09-01109-4 Distribució: ArtsLibris

20.00

Loophole consta de quatre llibres (i un colofó) de mesures molt reduïdes, tots guardats dins d’un estoig dissenyat per a l’ocasió. Aquest llibre amplia la sèrie de llibres d’artista de Prieto que comparteixen un petit format i un forat que, com a protagonista principal, els falca i travessa. Un element constitutiu, el forat, de reminiscència minimalista, que podem comprendre com una deriva del seu interès per aquells objectes circulars i corporis que sovint formen part de les seves escultures, dibuixos i fotografies. Aquesta edició ofereix, d’una banda, una formalització singular que té en el format extremament petit -4 x 5 cm- una particularitat que ens porta a pensar en precedents com Dieter Rotho de Michelangelo Pistoletto, tots dos interessats a realitzar edicions de petit format. Així mateix, el forat circular com a protagonista ens remet a una constant que es troba en les escultures i objectes de Prieto: ja sigui una moneda, un cabdell de fil, una tassa, una bala de goma de xocolata o un pèsol, es tracta d’elements que impulsen a contemplar la circularitat, tema recurrent en el seu treball. Loophole inclou imatges de moments i llocs viscuts per l’artista – d’un bitllet d’avió a una targeta de crèdit, de la factura d’un esmorzar a Venècia a una targeta de visita – que ens mostren l’experiència diària de l’artista i l’ajuden a reescriure seva història personal.

Mariana Castillo Deball, Sun Ra. En algún lado y en ninguno. Poemas (Sèrie AL núm. 4)

Barcelona: ArtsLibris, 2018 En col·laboració amb Bom Dia Boa Tarde Boa Noite (Berlín). 1000 exemplars. 120 p. 25 x 20 cm Impressió off-set b/n, enquadernació rústica ISBN: 978-84-09-10826-8 Distribució: ArtsLibris

20.00

En algún lado y en ninguno és un recull de poemes del músic de jazz i poeta Sun Ra (Alabama 1914 – Birmingham 1993), seleccionats i traduïts a l’espanyol per Mariana Castillo Deball, Tania Islas Weinstein i Alberto Ortega. L’aventura va començar en una biblioteca que sembla una nau espacial, al costat d’un monument en forma de bombó cremat que celebra la primera reacció atòmica generada per l’ésser humà amb una placa que, tímidament, suggereix que aquesta poderosa energia s’utilitzi per a fins benèfics. Dins d’aquesta biblioteca lunar, a la Universitat de Chicago, hi ha el centre de col·leccions especials que resguarda l’arxiu d’Alton Abraham – Col·lecció Sun Ra, que comprèn el període 1822-2008. Alton Abraham (1927-1999), emprenedor i tècnic hospitalari, va ser amic i soci de Sun Ra, i al llarg de la seva vida va col·leccionar manuscrits, documentació efímera, artefactes, fotografies i gravacions de vídeo i àudio de la feina de Sun Ra i els seus col·laboradors. En el seu arxiu, que ocupa 48 m lineals de prestatgeria i està format per 146 caixes i una carpeta gran, hi trobem el maletí de Sun Ra, que conté la targeta del seu advocat, el comprovant de l’assegurança del seu cotxe, un amulet cabalístic i un bitllet d’un milió de dòlars perforat al centre. També hi descobrim els seus poemes mecanografiats, amb correccions fetes a mà i en diverses versions. Els poemes de Sun Ra generen una geometria paral·lela, un món precís i ambigu al mateix temps. Un entusiasme sideral ens va fer pensar que la traducció dels seus poemes a la nostra llengua materna ens podria acostar al seu cosmos, i simultàniament ens permetria compartir-los amb el firmament de parla hispana.

Woman and fiction, Itziar Okariz, (Sèrie AL núm. 5)

Barcelona: ArtsLibris, 2020 Tipografia: Fracktif Papers: Munken Polar 130 g/m² (pòster), Lynx 130 g/m² (interior), Polar 300 g/m² (portada) Enquadernat a la suïssa i encolat a l’americana Fotografia preparatòria: Dani Mera Impressió: Gràfiques Trema, Girona 400 còpies Primera edició, juliol de 2020 ISBN: 978-84-09-21497-6

30.00

Itziar Okariz és coneguda per examinar, qüestionar i desafiar els límits entre allò que és privat i allò que és públic, sobre el que ha investigat en el transcurs de les dues últimes dècades en escultures, vídeos, performances i peces vocals. Al seu llibre d’artista Woman and Fiction, fa referència a dues conferències de Virginia Woolf que després van confluir a la famosa «novel·la» Una habitació pròpia, publicada per primera vegada per l’editorial de l’autora (Londres: The Hogarth Press, 1929). Considerat àmpliament com un text feminista fonamental, l’assaig, entre la ficció i la no ficció, es desenvolupa a la Universitat d’Oxbridge, on una narradora examina si les dones són capaces de crear i si, efectivament, tenen la llibertat per crear treballs de la qualitat de William Shakespeare.

Mabel Palacín, El Pasajero (Sèrie AL núm. 6)

Editorial: ArtsLibris, Sèrie AL Any: 2022 Edició: primera edició, 400 exemplars Dimensions: 15 x 21 x 1 cm Estructura: Llibre de tapa tova, amb sobrecoberta i solapes que contenen imatge i text impresa . Enquadernació rústica cosida, descobert. Detalls tècnics: Impressió òfset

15.00

Conscient que una imatge rarament és ja només una imatge, durant aproximadament dos anys, Mabel Palacín, ha fet fotografies de passatgers en el transport públic de nombroses ciutats. Ciutats on viu, ha viscut provisionalment o estat de pas. Les trobades fugaces amb persones de tota mena, personatges per a ella, tracen una geografia humana del moviment que estimula la fantasia. S’ha preguntat moltes vegades si es podria tornar a creuar amb algun dels viatgers però en aquest lapse de temps mai no ha passat. Sí que s’ha topat en canvi amb els gestos d’uns transportats per altres i d’estació a estació ha observat la bellesa de la repetició i ha imaginat patrons per llegir missatges i buscar instantànies fetes de data. Les dades com les instantànies capturen moments dexistència i la seva visualització sha convertit en una manera de comunicar la complexitat. Generem dades que ens generen i aquest cercle estén una qualitat de la fotografia: veure allò que altrament no hagués pogut ser vist, descobrir perspectives ocultes del món. El pasajero és un set de gairebé 4.000 fotografies que generen formes, dibuixos i històries. El pasajero és tots els passatgers o aquell que cadascú decideixi trobar entre tots. Una imatge ja és rarament una imatge, ens movem en una interdependència on resulta difícil reconèixer els propis límits i el nostre contorn es torna borrós. El pasajero es presenta per primera vegada a Suburbia on les imatges generen cercles que ordenen gestos i ressonàncies formant un ull que ens mira mentre 77 passatgers consulten el mòbil, 15 llegeixen, 16 dormen, 22 ens miren però només un abraça unes barres de pa.

Oriol Vilanova, Mercats, mercaders, mercaderies (Sèrie AL núm. 7)

Editorial: ArtsLibris, Sèrie AL
Autor: Oriol Vilanova
Dimensions: 13 x 18 cm
Idioma: Català, Castellà
Any: 2023
ISBN: 978-84-09-51581-3

10.00

Aquest llibre d’Oriol Vilanova, fruit de la seva col·laboració amb la plataforma einaidea, s’ha realitzat en el marc de la 14a edició d’ArtsLibris, Fira Internacional del Llibre d’Artista, el Fotollibre i l’Autoedició – del 9 al 11 de juny del 2023 – a Barcelona. La Sèrie AL és una col·lecció de llibres d’artista editada amb motiu d’ArtsLibris Barcelona, feta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta iniciativa editorial compta amb el generós suport de la Fundació Banc Sabadell.

Fina Miralles, Avec Plaisir (Sèrie AL núm. 8)

Publicat per: ArtsLibris, Sèrie AL Autora: Fina Miralles Directora d’ArtsLibris i de la Sèrie AL: Rocío Santa Cruz Edició i disseny: Alex Gifreu Coordinació de la publicació: Raquel Sayago Revisió lingüística i traducció de textos: Gabriel Planella Impressió: Gràfiques Trema Any: 2024 ISBN: 978-84-09-66236-4

20.00

Avec Plaisir, que reuneix poemes i fotos de Fina Miralles, es publica dins la Sèire AL, en ocasió d’ArtsLibris MACBA Barcelona. Fira Internacional del Llibre d’Artista, el Fotollibre i l’Autoedició.

Suscríbete al newsletter ArtsLibris 

ArtsLibris in English
will be available shortly

Els continguts de ArtsLibris en català estaran disponibles en breu

Utilizamos cookies propias y de terceros para analizar el uso que haces de nuestro sitio web. Puedes autorizar el uso de todas las cookies pulsando el botón «Aceptar» o obtener más información sobre cómo configurarlas, o rechazar su uso.