Per què escriuen novel·les els artistes? Quin impacte té la novel·la de l’artista en les arts visuals? Com ha d’experimentar-se una novel·la d’aquest tipus? En els últims anys, han proliferat els artistes visuals que creen novel·les com a part de la seva pràctica artística més àmplia. Ho fan per a abordar qüestions artístiques mitjançant dispositius novel·lístics, afavorint un tipus d’art basat en el procés i la subjectivitat, i introduint nocions com a ficció, narrativa i imaginació. En aquest sentit, és possible veure la novel·la com un nou mitjà en les arts visuals; no obstant això, se sap molt poc sobre ella. Aquesta publicació en dos volums és la primera que explora en profunditat el tema de la novel·la d’artista.
La primera part, A new medium, és un examen teòric que analitza de manera crítica les diferents formes en què els artistes contemporanis empren la novel·la d’artista, centrant-se principalment en quatre estudis de cas clau: Acaroni Radi de Benjamin Seror, Collapsing in Parts de CallySpooner, The Crystal Frontier de Mai-Thu Perret i Headless de Goldin+Senneby. Tracta de situar la novel·la de l’artista en el context més ampli de les arts visuals amb l’esperança de suscitar un debat molt necessari sobre una pràctica que ha estat ignorada durant molt de temps pels corrents crítics del discurs artístic. Inclou valuosos recursos, com l’única bibliografia existent sobre novel·les d’artistes.