La photographie moderniste brésilienne 1939-1964
Editorial: Atelier EXB
Autoria: Marcella Legrand Marer y Helouise Costa
Format: Tapa dura
Pàgines: 240, més de 150 imatges
Mides: 22,30 x 27,20 x 2,70 cm
Any: 2025
Idioma: Francès
ISBN: 978-2-36511-438-7
55.00€
Estamos trabajando en nuestra web, de momento no es posible comprar libros través de nuestra tienda online. Para cualquier consulta escríbenos a info@artslibris.cat
Disponibilitat: En estoc
Als anys 1940, el Brasil experimenta una profunda transformació. El país s’industrialitza, s’obre a l’àmbit internacional, acull una important diàspora europea que fuig del nazisme i es converteix en un terreny fèrtil per a les avantguardes artístiques. En sintonia amb aquesta efervescència, una nova generació de fotògrafs s’apropia del mitjà per acompanyar els canvis estètics i culturals del seu temps.
Inscrivint-se en el moviment que dona origen a l’arquitectura d’Oscar Niemeyer i la seva visió de la ciutat moderna, així com al Cinema Novo o la Bossa Nova, sis figures contribueixen a l’aparició d’una nova fotografia: Geraldo de Barros, German Lorca, Gertrudes Altschul, Marcel Giró, José Oiticica Filho i Thomaz Farkas. Aprofitant els potencials polítics, socials i estètics de la fotografia, aquests artistes introdueixen nous temes: l’arquitectura modernista i les seves línies suaus, motius botànics on contrasten ombres i llums, experimentacions creatives i jocs de perspectiva tenyits d’un gust per l’abstracció.
Aquesta dinàmica es veu impulsada per la creació de nombrosos clubs de fotografia amateur, en particular el Foto Clube Bandeirante a São Paulo. Autèntics focus d’efervescència artística i d’intercanvi, aquests col·lectius fomenten l’experimentació, democratitzen l’ús de la fotografia i multipliquen els vincles amb les escenes europees i nord-americanes.
Tot i la seva gran diversitat formal i estètica, la fotografia modernista brasilera continua sent en gran part desconeguda. A través de trenta-tres artistes, l’obra posa en valor una generació agosarada que va saber situar el Brasil dins del moviment de les avantguardes internacionals.
Un text de Marcella Legrand Marer i Helouise Costa, cocomissàries de l’exposició presentada als Rencontres d’Arles, introdueix el llibre i repassa els tres moments clau del modernisme brasiler. El corpus visual es completa amb dos assajos de Rafael Cardoso, historiador de l’art i escriptor, i Julieta Pestarino, antropòloga, historiadora de l’art i comissària d’exposicions.