El març és l’inici d’una nova temporada i, com és habitual, el primer número d’Umbigo de l’any. L’any 2022 celebrem dues dècades de vida amb una renovació de la nostra imatge i la publicació de quatre revistes inèdites dedicades a temes polítics, socials i ecològics que considerem determinants en el pensament contemporani, tenint en compte la seva vinculació amb el context artístic i cultural. Quatre revistes, quatre capítols que sortiran en cada nova temporada, on estimulem la reflexió amb un nombre encara més gran de pàgines.
Sobre el tema de la Natura, aquest primer episodi, el número 80 inclou articles, projectes artístics i assajos que intenten sondejar noves pràctiques i perspectives sobre l’ecologia i la comunitat dins de l’art, la filosofia i l’espiritualitat, temes fèrtils en debats i desenvolupaments ètics i estètics, que han alimentat les narracions de molts artistes i institucions.
Mariana Pestana és la comissària responsable de l’exposició impresa d’aquesta edició, titulada empatia mais que humana, per a la qual va convidar els col·lectius The Rodina, Practice Architecture, Studio Ossidiana i Orkan Telhan + elli, i l’artista Calum Bowden. A empatia mais que humana, artistes i comissaris qüestionen conceptes d’empatia entre espècies, interdependència i convivència, proposant una guia per a la “desencarnació” i la “descentralització”.
En aquest número són imprescindibles el Projecte d’Art i la portada dissenyada per Gabriela Albergaria, així com una entrevista on l’artista parla de la seva obra i de la importància del contacte amb la natura, els estudis del paisatge i la recerca sobre els jardins i la pràctica del dibuix.
A l’apartat Assajos, tenim quatre articles: Alice Bonnot parla de Produção de Arte Permacultural; Michael Marder interconnecta fenomenologia, filosofia i ecologia a O Futuro é Vegetal!; Renny Pritikin reflexiona sobre l’ampli camp de la fotografia i la manera com Klea McKenna i Meghann Riepenhoff treballen amb la matèria i la tecnologia més primitiva de la fotografia; i Catarina Rosendo recorda la presciència de l’obra d’Alberto Carneiro en ecologia i art.
Pedro Vaz i Juliane Tübke són els artistes convidats per als Assajos Visuals: els primers sobre la construcció, mecanització i transformació del paisatge; aquest últim sobre la meteorologia, la pluja i les geografies físiques i de proximitat de Kochi, Índia.
Tres entrevistes debaten sobre els temes del canvi climàtic, la justícia climàtica, les polítiques ambientals, però també la geologia i les ecologies culturals. Els convidats són els moviments i col·lectius Extinction Rebellion i Climate Collective, representats per T.J. Demos, i l’artista Miguel Sbastida.
Umbigo també destaca la biennal d’art i tecnologia INDEX, a Braga, l’entrevista a Vicente Todolí i Fiammetta Griccioli sobre Metaspore d’Anicka Yi, a HangarBicocca, i el “gir material” proposat per Beyond Matter.
La quinzena edició de Diàlegs proposa trencar amb el projecte artístic habitual per convidar la il·lustradora científica i dissenyadora Raquel Raimundo, ja que desenvolupa una aproximació didàctica al projecte, recordant la pedagogia de les visites guiades, els programes escolars i els exercicis peripatètics individuals pels jardins. .
A la secció Partida Bélgica, Francisco Pinheiro conversa amb Magali Reus amb motiu de Shadow Tonics, a la galeria Fons Welters, Amsterdam, i repassa l’exposició Pandemic Pandemonium de Neïl Beloufa, al C L E A R I N G.
El número 80 d’Umbigo també presenta sis noves seccions: pov (punt de vista), a càrrec d’Henrique Machado da Silva, migra de la nostra plataforma en línia a una entrevista al col·lectiu Climaximo; Walking Conversations, un projecte de Carolina Trigueiros, convida a António Poppe a una introspecció pel camp; la col·laboració entre Umbigo i Brotéria, aquesta vegada entre el sacerdot jesuïta José Frazão Correia i Margarida Alvim, fundadora de Casa Velha; Genealogias, de Carolina Machado, “sobre la gènesi d’una ‘[aest]ethic’ afirmativa en el context portuguès”; The Velvet Room, dirigida per Colin Ginks, desafia quatre artistes queer grecs a crear quatre Postais da Periferia; i Conversation Piece, amb el suport de la Fundació PLMJ i desenvolupat pel comissari João Silvério, parla de les obres d’Ana Pérez-Quiroga i João Leonardo, tots dos que formen part de la col·lecció de la Fundació PLMJ i en els quals se centra aquesta secció.
Finalment, UmbigoLAB #11 parla del perfil de Pedro Gramaxo en aquesta plataforma de networking per a l’art patrocinada per la Fundació Millennium bcp.
Tenint en compte la invasió russa d’Ucraïna, Umbigo va convidar Sérgio Fernandes a dissenyar una contraportada que subratlla el missatge de solidaritat d’Umbigo amb el poble ucraïnès.