ArtsLibris Barcelona
2018

ArtsLibris, Fira Internacional del Llibre d’Artista i Edició Contemporània, celebra la seva novena edició del 21 al 23 d’abril a l’Arts Santa Mònica.

El programa d’ArtsLibris Barcelona 2018 inclou el V Simposi Internacional sobre Edició i Col·leccionisme i les presentacions de l’Speakers’ Corner, com també les exposicions Biblioteques insòlites, comissariada per Glòria Picazo, i Nueva York en fotolibros, comissariada per Horacio Fernández; la presentació del quart volum de la Sèrie AL, de Wilfredo Prieto i diversos tallers. A més, com cada any, s’hi atorga el Premi ArtsLibris–Fundació Banc Sabadell.

SPEAKERS' CORNER 2018

ArtsLibris 2018 disposa d’un espai dinàmic i flexible per a la discussió, la difusió i l’intercanvi dels autors, editors participants i públic en general. Té una programació continuada pensada per als tres dies de la fira, amb presentacions de projectes, diàlegs i xerrades d’artistes i editors, moderats per Glòria Picazo.

18.00 h

Manuel Olveira, director del MUSAC (Lleó), presenta The Book of Letters, de José Luis Castillejo (Sevilla–Houston), una edició facsímil publicada amb motiu de l’exposició TLALAATALA. José Luis Castillejo y la escritura moderna, al MUSAC.

19.00 h

Manuel Segade, director del CA2M Centro de Arte Dos de Mayo (Móstoles), presenta la línia editorial del centre i les seves darreres publicacions: No sabíamos lo que hacíamos. Lecturas para una educación situada; Allan Kaprow. Comfort Zones; Miguel Trillo. Doble exposición; Coreografiar exposiciones; Cuerpo político negro i Julia Spínola. Lubricán.

https://www.youtube.com/watch?v=U4ysa0feEhg&feature=youtu.be

20.00 h 

L’artista Ana Garcia-Pineda (Barcelona) presenta la reedició ampliada del seu llibre Más Máquinas y Maquinaciones en conversa amb Amanda Cuesta (Barcelona), crítica d’art, comissària i editora independent.

17.00 h

Agustí Alcoberro (Pals) i Ramon Sicart (Llorenç del Penedès) dialoguen sobre art i política amb motiu de la presentació del seu llibre 3 Octubre – 155 reaccions per a una República, publicat per Sic\Art Edicions.

18.00 h

Consonni presenta una de les seves últimes novetats editorials: El arte de la mediación, del comissari i investigador Oriol Fontdevila (Barcelona), amb la presència de l’autor en conversa amb Javier Peñafiel (Saragossa).

19.00 h

Re-imaginant i re-activant el llibre: Natasha Christia (Barcelona), comissària independent, en conversa amb David Solo (col·leccionista de fotografia i fotollibres, Estats Units) i Annakarin Quinto (fotògrafa i directora de leboudoir.02, una plataforma de projectes experimentals al voltant del llibre i la seva intersecció amb la fotografia, l’experiència en temps real i la condició humana, França).

20.00 h

El fotògraf Eugeni Gay (Barcelona) presenta el seu nou llibre, Desde la isla cuántica, publicat per Ediciones Anómalas, en conversa amb l’editora Montse Puig.

12.30 h

Presentació dels actes del Centenari Tharrats en commemoració dels cent anys del naixement de Joan Josep Tharrats, organitzat per la Fundació Tharrats d’Art Gràfic i l’Ajuntament de Pineda de Mar, amb la presència de Xavier Amor (alcalde de Pineda de Mar), M. Àngels Torras (directora dels SS. TT. de Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya), Joan Tharrats (fill de Joan Josep Tharrats), Arnau Puig (filòsof i crític d’art), Lluís Ivern (comissari coordinador) i Ricard Mas (comissari de l’exposició central).

13.00 h

Lliurament del Premi Art Byblio de l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja.

16.00 h

Alfredo Mateos Paramio, editor de Photosai, presenta l’edició d’art Semimaru, una interpretació espacial realitzada per Darío Álvarez (Valladolid) de l’obra de teatre noh homònima, de Zeami Motokiyo, i del llibret de l’obra original en japonès, traduït al castellà i amb dibuixos i escenografies de l’artista, en conversa amb Menene Gras, directora de Cultura i Exposicions de Casa Àsia.

16.30 h

Renato Della Poeta i Cristina López Morcuende presenten la publicació de l’exposició d’Ernesto Neto (Rio de Janeiro) a la Blueproject Foundation, Um dia todos fomos peixes, en conversa amb Laura Olea (Barcelona).

17.00 h

El comissari Horacio Fernández (Madrid) presenta una selecció de les últimes publicacions de l’Editorial RM al voltant del fotollibre: Fenómeno Fotolibro, New York en fotolibro, Miserachs i Fotos & Libros. España 1905-1977.

18.00 h 

Presentació de l’últim número de la revista Concreta (Concreta 11) per Pep Benlloch (València) acompanyat per José Díaz Cuyás (València), editor convidat a Concreta 10.

19.00 h

Wilfredo Prieto (Sancti Spíritus, Cuba) presenta Loophole, el quart volum de la Sèrie AL, amb introducció de Glòria Picazo. Anunci de l’artista guanyador del premi per realitzar el cinquè volum de la sèrie.

https://www.youtube.com/watch?v=659XOQAAUqQ&feature=youtu.be

20.00 h

L’artista Gonzalo Elvira (Argentina/Barcelona) presenta el seu projecte 12 canciones concretas, publicat en una edició de vinil per a la col·lecció CRU, amb text de José Luis Corazón Ardura, disseny d’Alex Gifreu i música de Grösso (Argentina/Barcelona), que l’acompanya a la presentació i fa una demostració.

TALLERS

Durant els tres dies de la fira es fan diferents tallers adreçats a un públic en general que no requereix coneixements previs.

Taller d’enquadernació de llibres 

Impartit per alumnes de les Arts del Llibre de l’Escola Llotja de Barcelona.

En aquest petit taller d’enquadernació intentem apropar els participants a la creació de dos petits llibres realitzats amb cosits vistos i cobertes de diferents materials.


La biblioteca sense llei

Activitat impartida per l’artista Antònia del Río

Activitat adreçada a un públic familiar en què els llibres són el material a partir del qual es posa en joc el concepte de biblioteca i amb els quals es generen diferents accions. Explorem les possibilitats dels llibres com a objecte constructiu i lúdic, més enllà del seu contingut. Activitat recomanada per a un públic a partir de 3 anys.

Aquesta activitat es va idear en el marc d’Art en Obert d’Experimentem amb l’ART. Espai d’educació artística i creació contemporània (2014).


Taller Diccionari exquisit

Impartit per Marta Salarich Bardia

Taller que explora el diccionari clàssic a través de la “tècnica de cadàver exquisit” per transformar-lo i crear, de forma col·lectiva, un nou diccionari temàtic. Un llibre amb el qual tothom pot expressar la seva idea del concepte proposat per a l’ocasió: la festa. El taller s’adreça a tots aquells que tinguin una sensibilitat envers les paraules i un interès en el paper i el llibre com a suport d’expressió.


Taller de collage

Impartit per Carmen Hurtado Pérez

Taller sobre la tècnica del collage amb una petita introducció històrica, seguida de la realització de tres collages amb tècniques diferents.


Clínica de llibres d’artista

Amb Carla Rey, artista, editora i comissària especialista en llibres d’artista

El llibre d’artista és innovació i experimentació: l’ús del paper, la tipografia, la presentació, el disseny, l’enquadernació, el colofó, els materials i el format formen un ventall d’àmplies possibilitats. El taller funciona com un espai d’intercanvi on es presenten exemples de llibres i s’aborden les idees i els conceptes dels assistents per debatre sobre la millor manera de traduir aquest missatge en un llibre d’artista. El debat obert, a manera de clínica, dona als participants la informació necessària per plantejar les seves pròpies edicions i projectes futurs.


Demostració de serigrafia

La imatge efímera a través de la serigrafia mitjançant l’ús de tintes no convencionals

Impartit per Oslo Graphic Barceloneta

En aquest taller es proposa una forma no convencional d’estampació utilitzant cola d’empaperar. Aquesta cola és incolora i, després de l’estampació, la imatge es fa visible quan es cobreix amb diferents tipus de pigments. Un cop la zona estampada estigui seca, amb qualsevol alteració directa el pigment es desprèn del paper i en funció de les seves característiques deixa un rastre o un altre. L’objectiu del taller és reflexionar sobre la perdurabilitat de la reproducció. Es convida el públic a participar-hi i com a record de l’activitat es pot emportar el paper que s’hagi estampat.


Contacontes i activitats
Amb Sabrina Kraus, autora del llibre Jane Goodall – Una història inspiradora

A través de la història real de la Dra. Jane Goodall, primatòloga i missatgera de la pau, l’autora ens explica el seu llibre i treballa la confiança, l’autoconeixement i les professions. Sota el lema “somni”, els participants poden dibuixar, acolorir i deixar fluir la seva creativitat. Activitat recomanada per a nenes i nens d’entre 6 i 10 anys.


Taller Animaladas 

Impartit per Moreno&Soria

A partir del llibre Mundo Animal, de José Antonio Soria, els participants del taller creen el seu propi llibre d’artista per endur a casa. El llibre es realitza sobre un leporello, un desplegable, en què els participants estampen els caps del animals, creats en segells, per després dibuixar diverses escenes amb ells, Reconvertint-los, transformant-los en nous personatges o en animals personalitzats. 


OPLÁ

Taller de pop-up impartit per DoubleBrain (Roberta Bridda i Jani Lunablau)

Un taller d’experimentació i introducció al món de les tècniques pop-up per crear llibres i targetes tridimensionals en moviment.

Exposició a l’Arts Santa Mònica Biblioteques insòlites

Biblioteques insòlites
Comissariada per Glòria Picazo

Artistes: Ignasi Aballí / Col·lecció ALIAS / Clara Boj/Diego Díaz / Fernando Bryce / Iñaki Bonillas / Antònia del Rio / Enric Farres-Duran / Dora Garcia / Javier Peñafiel / Juan Pérez Agirregoikoa / Francesc Ruiz / Oriol Vilanova

L’Arts Santa Mònica i ArtsLibris, en col·laboració amb La Casa Encendida, presenten l’exposició Biblioteques insòlites, comissariada per Glòria Picazo. La mostra parteix del que ha suposat la biblioteca com a espai que ha custodiat i segueix custodiant el coneixement reunit i emmagatzemat per la humanitat a través dels segles.

Observem la biblioteca com la història d’una quimera, d’una il·lusió, d’un somni impossible, ja que entendre-la com un contenidor susceptible d’incloure tota la memòria del món, sempre acabarà sent una “utopia inabastable”. Però existeixen moltes possibles derives d’aquest concepte de biblioteca total, que les podem trobar a les biblioteques personals, diverses, subjectives, anàrquiques i insòlites, si les analitzem des dels cànons que regeixen per als professionals de la biblioteconomia.

Biblioteques insòlites reuneix en un mateix projecte la idea de “biblioteca infinita”, insaciable, sempre canviant i oberta a tota mena de coneixements, amb aportacions realitzades per artistes contemporanis, que a partir de finals de la dècada dels seixanta i fins a l’actualitat, han revisat la idea de biblioteca, d’arxiu i del llibre com a font inesgotable de coneixement i s’han interessat per les edicions d’artista, una modalitat artística que, malgrat la seva aparent marginalitat, en tots ells ocupa un lloc rellevant en el seu discurs estètic.

Si considerem la biblioteca com l’espai en el que tots els sabers es concentren, la Biblioteca com a espai cultural i al seu torn democràtic per excel·lència, des que a mitjans del segle XIX sorgissin les biblioteques públiques, sens dubte hem d’abordar el tema des d’aspectes tan diversos, com la importància de l’espai arquitectònic, la singularitat dels seus fons bibliogràfics, però també des de la possibilitat de percebre-la com un espai mental, com la va imaginar Jorge Luis Borges, com un espai en el qual els sabers es desborden i les incerteses ens desconcerten davant de la idea de “biblioteca infinita”.

Biblioteques mítiques com la d’Alexandria, particulars i subjectives com la de Michel de Montaigne, utòpiques com els projectes arquitectònics d’Étienne-Louis Boullée al segle XVIII fins a acceptar i qüestionar el “núvol” com aquest arxiu descomunal que recull la quantitat ingent de dades generades per la societat actual, configuren el camp de reflexió sobre el qual se sustenta aquesta exposició.

Els artistes seleccionats presenten les seves edicions d’artista i per a això han dissenyat el seu propi espai expositiu en funció de com desitgen integrar l’espectador a la consulta de les seves edicions. El projecte mostra una selecció de “biblioteques personals” en les quals es troben reunits edicions d’artista, llibres de referència, dibuixos i objectes personals, en definitiva, una cosa similar que podríem trobar a la nostra pròpia biblioteca.

Així mateix, en un espai central del recorregut expositiu es troba el que a la biblioteca va nomenar “Infierno”: una sala de reserva en què antany s’aïllaven aquelles edicions singulars, de gran valor, prohibides, consultades només per bibliòfils. A la “Sala de Reserva” de Biblioteques insòlites es troben reunides edicions d’aquells artistes que en la dècada dels seixanta i setanta van contribuir amb les seves propostes a donar un nou significat a les edicions especials, un espai amb llibres d’artista de referència exposats com un veritable “tresor de bibliòfil”.

A més del nivell 2 de l’Arts Santa Mònica, Biblioteques insòlites té dues intervencions externes:

– A l’Ateneu Barcelonès (C/ de la Canuda, 6), a càrrec d’Enric Farrés.
– A ELISAVA Escola Universitària de Disseny (Rambles, 30-32), a càrrec de Francesc Ruiz.

http://artssantamonica.gencat.cat/ca/detall/Biblioteques-insolites-00004

Sèrie AL

Loophole, realitzat per Wilfredo Prieto

La Sèrie AL, el projecte editorial d’ArtsLibris, compta amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell i segueix amb el seu compromís anual de realització d’un llibre d’artista d’edició limitada. Aquest any es presenta la publicació del quart volum de la sèrie, titulat Loophole, realitzat per Wilfredo Prieto (Sancti Spíritus, Cuba, 1978).

https://www.youtube.com/watch?v=659XOQAAUqQ&feature=youtu.be

Edició limitada ArtsLibris 2018

ArtsLibris compta amb dos projectes d’edició limitada: la Sèrie AL, una col·lecció de llibres d’artista produïda gràcies al suport de la Fundació Banc Sabadell, i l’edició limitada de guants i bosses, patrocinada aquest any per la Blueproject Foundation, amb disseny d´Ignasi Aballí.

V Simposi Internacional ArtsLibris sobre Edició i Col·leccionisme

El V Simposi Internacional sobre Llibres d’Artista, moderat per Glòria Picazo, se centra en el col·leccionisme i hi són presents João Fernandes, subdirector artístic del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía; Anne Thurmann-Jajesdel Centre de Publicacions d’Artistes – Weserburg-Museum für moderne Kunst; Mela Dávila, comissària independent, i Sergio Rubira, subdirector de Col·lecció i Exposicions de l’IVAM.

Aquesta nova edició del Simposi Internacional d’ArtsLibris es proposa reflexionar sobre el col·leccionisme de llibres d’artista, entesos en el sentit més ampli del terme. És evident que a les dues darreres dècades les publicacions d’artista han anat assolint un protagonisme més gran a la institució museística: de ser materials marginals, complementaris, vistos només amb caire documental, han esdevingut motiu de disputa entre el Departament de Col·lecció i el de Biblioteca i Centre de Documentació. I això ve donat, sens dubte, pel reconeixement merescut que aquesta mena de materials va assolint en la redefinició dels discursos artístics de les darreres dècades. La presència d’aquestes publicacions en nombroses exposicions, tot contribuint a emmarcar contextos artístics, socials i/o polítics, i fins i tot les cada vegada més habituals exposicions dedicades exclusivament a mostrar aquest tipus de publicacions, en confirmen el reconeixement.

16.30 h

El Universo (que otros llaman la biblioteca)

Colecciones documentales privadas en Europa 

Mela Dávila

Comisaria independiente

Al igual que los museos y las bibliotecas institucionales a lo largo de los últimos años han ido reconociendo cada vez más el valor del documento, tanto en el contexto de sus propios patrimonios como respecto a las colecciones de arte, existen también algunas (pocas) colecciones privadas que se han decantado por el documento –el libro o cualquier otro formato documental– para convertirlo en centro y origen de su razón de ser. Mela Dávila analizará dos de los ejemplos más sobresalientes en el contexto europeo: el Archivo Lafuente, en Santander, y el Archivo de la Vanguardia, reunido por el coleccionista berlinés de origen italiano Egidio Marzona.

https://www.youtube.com/watch?v=4Y8hknhod_E&feature=youtu.be


12.00 h*

The Act of Collecting. 

Artists’ Books in the Centre for Artists’ Publications 

Dra. Anne Thurmann-Jajes

Directora del Centre for Artists’ Publications al Weserburg Museum

S’ofereix una visió general de la missió i la tasca del Centre for Artists’ Publications respecte dels llibres d’artistes, especialment pel que fa al llibre conceptual i els seus trets, a més de revisar-ne la història. Els inventaris d’arxiu i de col·lecció suposen la base del Centre for Artists’ Publications, ja sigui com a base material de col·leccions i exposicions o per als projectes de recerca actuals i futurs propis o externs. Els inventaris es distingeixen per la seva infraestructura única a disposició dels investigadors d’arreu del món. La col·lecció, la custòdia i el manteniment són les tasques principals associades a la supervisió de col·leccions, que serveixen per protegir i mantenir els inventaris d’arxiu i col·lecció, i també per incrementar-los en coherència amb la recerca relacionada. Un dels seus projectes d’exposició i recerca més recents és Artists’ Books for Everything.

13.30 h

Els llibres d’artista i les seves circumstàncies

João Fernandes

Subdirector artístic del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

A partir de Mallarmé, els artistes han redefinit conceptes i possibilitats del que és un llibre. Els llibres d’artista han estat una de les expressions més lliures de creació i circulació d’una obra d’art. Des de l’autoedició i els circuits de distribució que els artistes s’inventaven fins a la situació actual, en què els llibres d’artista depenen cada vegada més de les possibilitats ofertes pel mercat i les institucions, es proposa una reflexió sobre la situació contemporània de les publicacions d’artista.

16.30 h

Sales d’un museu-biblioteca, vitrina-prestatgeria

Sergio Rubira

Subdirector de Col·lecció i Exposicions de l’IVAM

Què passa amb els llibres quan entren al museu? Quan passen a ser alguna cosa més que simplement llibres? Què s’esdevé si resten reclosos en una vitrina? Són obres o documents que certifiquen? Complementen o completen el discurs? Sergio Rubira parla de la relació dels llibres amb la formació d’una col·lecció, partint de l’exemple de l’IVAM.

Llista d'expositors ArtsLibris

3 en blanc (Barcelona) | 13L, edicions (Barcelona) | Alias (Mèxic) | Antonio Freiles_Spazio libro d’Artista (Mesina) | Apart Edicions (Barcelona) | Art Deal project (Barcelona) | Arte-blogarte
 (Buenos Aires) | Artika (Barcelona) | Avarie (Paris) | Bernard Gabriel Lafabrie / Imprimerie d´Alsace-Lozère (París) | Bizco Books (València) | Blueproject Foundation (Barcelona) | Bom Dia Boa Tarde Boa Noite (Berlín) | CA2M Centro de Arte Dos de Mayo (Móstoles) | Ca l’Isidret Edicions (Barcelona) | Cànem Galeria (Castelló de la Plana) | Carmen Hurtado (Barcelona) | Carmen Segovia (Barcelona) | Carrete (Barcelona) | Casa das Peritas (Fisterra) | Casa de Velázquez (Madrid) | CCCB (Barcelona) | CENDEAC (Murcia) | Centre d’art la Panera (Lleida)  | Chiquita Ediciones (Barcelona) | Consonni (Bilbao) | Corraini Edizioni (Màntua) | Cuscusian*s (Girona) | Danilo Montanari Editore (Ravenna) | DARDO (Santiago de Compostela) | Deep Edicions (Barcelona) | De La Pulcra Ceniza (Barcelona) | DoubleBrain (Barcelona) | Edicions 1010 (Barcelona) | Ediciones Anómalas (Barcelona) | Ediciones Originales (Barcelona) | Editorial EXIT (Madrid)  | Editorial Concreta (València) | Editorial Gustavo Gili (Barcelona) | Editorial RM (Barcelona, Mèxic) | edRa, escola d’art i disseny de Rubí (Rubí) | El Naufraguito (Barcelona) | Els diccionaris (Barcelona) | Enciclopèdia Art (Barcelona) | Escola d’Art la Industrial (Barcelona) | Escola Massana (Barcelona) | Escola Superior de Disseny i Art Llotja (Barcelona) | Fundació Antoni Tàpies (Barcelona) | Fundació Foto Colectania (Barcelona) | Fundació Joan Miró (Barcelona) | Fundació Suñol (Barcelona) | Fundació Tharrats (Pineda de Mar) | Instantes Gráficos (Buenos Aires) | Galeria Sicart – Sic\Art Edicions (Vilafranca del Penedès) | Gallery / Bookstore Galerie&CO119 (París) | Lalata (Albacete) | L’Arengario Studio Bibliografico (Gussago) | Librería el Astillero (Cantabria) | Libros del Zorro Rojo (Barcelona) | MACBA (Barcelona) | Maga Books (Brooklyn) | Mercè Soler (Barcelona) | Minimae (Madrid) | Moreno&Soria (Terrassa) | Münster Studio (Barcelona) | MUSAC (Lleó)  | Museu Molí Paperer de Capellades (Capellades) | Museu del Disseny (Barcelona) | Museu Picasso (Barcelona) | Natasha Christia (Barcelona) | noPRESENT editorial (Sevilla) | Onomatopee (Eindhoven) | Oslo Graphic Barceloneta (Barcelona) | Photosai (Madrid) | Poursuite (Arles) | Raffaele Filannino (Cuneo) | Roca Umbert Fàbrica de les Arts (Granollers) | RocioSantaCruz (Barcelona) | Rubén Barroso Álvarez (Sevilla) | Sant Andreu Contemporani (Barcelona) | Studio Montespecchio (Módena) | Taller de gravat Manera Negra (Barcelona) | Taschen (Colònia) | Tinta Invisible edicions (Barcelona) | Tristan Barbarà editions (Barcelona) | Xilofera (Barcelona) | Ximena Perez Grobet | Artists ´ Books for artist(Barcelona) | YAXS (Guatemala) | Zentrum für Künstlerpublikationen
/ Centre for Artists’ Publications – Weserburg Museum für moderne Kunst (Bremen)

Suscríbete al newsletter ArtsLibris 

ArtsLibris in English
will be available shortly

Els continguts de ArtsLibris en català estaran disponibles en breu

Utilizamos cookies propias y de terceros para analizar el uso que haces de nuestro sitio web. Puedes autorizar el uso de todas las cookies pulsando el botón «Aceptar» o obtener más información sobre cómo configurarlas, o rechazar su uso.