ArtsLibris
BARCELONA

2020

ArtsLibris
BARCELONA

2020

Per motius de força major, en relació a l’actual situació sanitària del covid-19 no podrem realitzar la nostra edició d’ ArtsLibris Barcelona 2020, prevista pels dies 23-26 de juliol, a El Born CCM, de manera presencial.

No obstant això, aquesta edició que, des del començament, es va plantejar com una fira en format híbrid, es durà a terme en format virtual.

Inaugurem la nostra nova plataforma online i creiem que és una excel·lent ocasió per celebrar des d’aquest nou espai virtual la nostra edició de Barcelona. Del 23 al 26 de juliol podreu gaudir, en format online, de diverses activitats previstes en la nostra programació d’ArtsLibris Barcelona 2020.

Programació ArtsLibris
Barcelona Online 2020

Dijous 23 de juliol

19h.
Presentació Woman and Fiction cinquena edició de la Sèrie AL editada per ArtsLibris i la Fundació Banc Sabadell.
Itziar Okariz i Moritz Küng

Divendres 24 de juliol

16h
Presentació de Concreta 15, co-editada per Editorial Concreta i Caja Negra.
Laura Vallés Vílchez

17h
Voltants exempts d‘adultocentrisme.
Javier Peñafiel 

Issuu de la publicación
https://issuu.com/casalsolleric/docs/issu

18h
La ficció és una realitat per succeir e Iberia.
Ana Garcia-Pineda, Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona / Fundació Joan Miró, Barcelona y Aleix Plademunt (Ca l’Isidret)

Segueix la xerrada en directe a través de zoom:
https://us02web.zoom.us/j/4547689617?pwd=MU9TWlVIblB5dUNTQmh2ay9PaFlEQT09

Dissabte 25 de juliol

16h
Presentació del llibre d’artista Jo em dic.
Roger Guaus (Ca l’Isidret)

17h
Presentació del Seminari de ArtsLibris 2020 El desacato de las formes.
Andrea Soto Calderón

18h
Diàleg entre María Virginia Jaua i Andrea Soto Calderón al voltant del llibre Las 3_eras editat per Metales Pesados

Diumenge 26 de juliol

16h
Presentació de la publicació d’ ArtsLibris Books Never Lockdow.
Àlex Gifreu i Cecilia Marín

17h
Trilogia d’arquitectures poc comunes.
Arnau Rovira Vidal i Raimon Guirado

18h
Xenomórfica Magazine.
Federico Fernández Giordano, Toni Navarro, Col·lectiu Juan de Mare, Francisco Jota-Pérez i Ramiro Sanchís.

PROGRAMACIÓ
SPEAKERS' CORNER 2020

Activitats suspeses a causa de la situació sanitària del covid-19

13h
Máquinas de vivir. Flamenco y arquitectura en la ocupación y desocupación de espacios.

Moisés Puente, editor de la publicació i Valentín Roma, director de La Virreina Centre de la Imatge i co-comissari de l’exposició Màquines de viure.

Aquest estudi de Pedro G. Romero i María García Ruiz presenta un camp ric d’interseccions entre l’avantguarda radical moderna, abans i després de la Internacional Situacionista, i els projectes d’arquitectura social centrats en les formes de vida de gitanos, emigrants meridionals i lumpen urbà, llocs on, precisament, neixen les diferents heterodòxies flamenques; unes noves formes d’habitabilitat, de producció simbòlica i de reinvenció de públics, espais i llocs.

13.30h
La xarxa al bosc. Joan Brossa i la poesia experimental 1946-1980
Eduard Escoffet, responsable de l’edició, i Todojunto (Tiago Pina i Ricardo Duque), dissenyadors del llibre 

Publicat per l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Joan Brossa, el llibre repassa les diverses tendències de la poesia experimental a Europa i Amèrica entre els anys 1946 i 1980, el període durant el qual Joan Brossa desenvolupa el seu llenguatge poètic. Publicat amb motiu del centenari de Brossa i amb un disseny acurat a càrrec de Todojunto, el llibre és una manera oberta i diferent de capbussar-se en aquelles formes poètiques que van voler traspassar tota mena de fronteres i que van anticipar-se a formes avui dia ben actuals.

16h
Vint-i-cinc anys de La Capella 
Anna Pahissa, editora de la publicació, i David Armengol, co-comissari de l’exposició Les Escenes. 25 anys després

Un repàs dels 25 últims anys d’aquest espai dedicat a l’art emergent de Barcelona. Es tracta d’un llibre que recull el que ha estat la contribució de La Capella a l’art emergent i contemporani a la ciutat de Barcelona els últims anys. D’altra banda el llibre fa un repàs força exhaustiu al que ha estat l’exposició Les escenes. 25 anys després que des del 27 de gener del 2019 ha estat el nucli central de la celebració de l’aniversari de la posada en marxa de la Capella com a espai per al sector emergent de les arts visuals contemporànies a Barcelona. 

17h
Les Edicions d’artista al Archivo Lafuente.
América Sánchez, Juan Antonio González Fuentes i David Castillo

18h
Poesia Contracultura Barcelona
David Castillo

Recital i exposició de 18 poetaes +bonus track de poetes trencadors dels anys 70 i desapareguts prematurament que formen part de l’antologia de David Castillo i Marc Valls.

19h
Presentació Woman and Fiction, cinquena edició de la Sèrie AL.
Itziar Okariz  i Moritz Küng

L’artista de performance i activista Itziar Okariz forma part de les artistes protagonistes com Lara Almarcegui o Dora García, que han representat el seu país en exposicions individuals al Pavelló d’Espanya de la Biennal de Venècia, l’any 2011, 2013 i 2019 respectivament. 

En conversa amb Moritz Küng, curador i editor, Itziar Okariz explicarà la idea darrera del seu nou llibre d’artista Woman and Fiction que s’inspira en la infame novel·la Una habitació pròpia de Virginia Woolf – una declaració feminista seminal en ella mateixa.

16h
Edicions La Escocesa
Enric Puig Punyet, director de La Escocesa

La fábrica de creació La Escocesa ha activat la seva línia editorial. Es publiquen tant llibres d’artista com els llibres resultants d’una línia de recerca o de les beques de recerca i experimentació artística ofertes pel centre. L’objectiu d’aquesta estratègia és oferir als artistes un mitjà de difusió no efímer, que ser-veixi tant com a pura expressió comunicativa com a generació d’obra, posant un especial accent en la recuperació de l’objecte-llibre com a canal que permet establir un diàleg pausat i profund entre una expressió artística o conceptual i el lector.

17h
W, un relat indomable
Gabriel Ventura i Enric Farrés Duran

Així és com va qualificar Anna Pahissa l’obra del poeta Gabriel Ventura, W (2017), un llibre que, en paraules de la mítica llibretera, defuig i juga amb tots els gèneres «novel·la i poesia, llibre i artefacte, W no encaixa, i per això resisteix». Reeditat i ampliat amb nou material el 2019, des d’Edicions Poncianes volem celebrar els tres anys i la segona edició de W amb una trobada inaudita i singular entre l’autor, Gabriel Ventura, la llibretera i experta en llibre d’artista Anna Pahissa (multiplos) i Enric Farrés Duran, la pràctica artística del qual s’alimenta molt sovint de les estratègies de la ficció literària. Proposem una xerrada happening entorn alguns dels conceptes que animen W, com l’apropiacionisme, l’error, el sampler textual, la digressió i la deriva pels arxius. Les imatges i el disseny del llibre són obra de l’artista Rosa Tharrats.

18h
La ficció és una realitat per succeir i Iberia   
Ana Garcia-Pineda, Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona / Fundació Joan Miró, Barcelona i Aleix Plademunt, Editorial Ca l’Isidret

Presentació de dues publicacions vinculades a l’exposició “El món serà Tlön”, comissariada per Jordi Antas de Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona, a càrrec dels dos artistes i el comissari. Ofereix una petita història fantàstica que situa, de manera crítica, aspectes descreguts sobre la mística, el ritual, l’anhel i el sentit de la vida des d’una relació activa, interactiva i narrativa.

19h
Microedició com a lloc d’experimentació
Susana Lourenço Marques i Andrea Soto Calderón

Es tracta d’un espai en el qual es compartiran pràctiques des de les quals pensar en diverses maneres de fer amb els que opera el pensament i la importància de pensar entre imatges, des de l’arqueologia dels mitjans, una crítica que es juga en petits gestos de subversió dels ordres que es presenten com a única. Una atenció al micrológico i els desviaments que permeten imaginar maneres de vida inexistents.

12.15h
Art, tecnologia, feminismes i cultura lliure
Jara Rocha i Andrea Soto Calderón

Aquest diàleg parteix d’ aIteracions, edició que ha co-elaborat Jara Rocha, per a des de diverses experiències poder reflexionar entorn dels dispositius sociotècnics i les seves implicacions en l’elaboració de situacions de lectoescriptura, circulació material de llenguatges i condicions de possibilitat més enllà dels objectes i processos editorials privatius. Des d’una perspectiva transfeminista i anticolonial, preguntar-nos: quines actituds incorporen certes infraestructures i com es dóna la distribució de les agències en un pla de simetria des del FLOSS (Free/Lliure Open Source Programari)?

13.30h
Presentació del llibre d’artista Jo em dic
Roger Guaus i Aleix Plademunt

Presentació del llibre d’artista Jo em dic de Roger Guaus (Barcelona, 1972) publicat per Ca l’Isidret aquest 2020. Durant la presentació, l’autor llegirà alguns fragments del llibre, reflexionarà sobre alguns dels conceptes que se’n desprenen i els posarà en relació amb la resta de la seva obra.

15h
Las cosas del querer
Isabel Coixet y Najat El Hachmi 

Una xerrada entre Isabel Coixet i Najat El Hachmi sobre amors, desamors, llibres, autors, manies, microagresiones, viatges, postes de sol i … la cerca impossible del croissant perfecte.

16h
Gestos, fantasmes i quaderns de notes
Marta Echaves   

A partir d’algun dels títols del catàleg de Caja Negra, proposem converses i trobades impossibles entre alguns dels nostres autors, rastrejant els conceptes de performance i memòria, i altres materialitats cronopoliticas.

A continuació

Concreta 15
Laura Vallés, editora de la revista Concreta i Marta Echaves de Caja Negra 

Amb motiu de la seva col·laboració a Concreta 15, un número que es presenta a ArtsLibris i que sorgeix de la pregunta: es pot desitjar la fi d’un món? Aquest volum recorre aquells escenaris imaginats per les narratives distòpiques o les projeccions científiques que comencen a colar-se en les nostres realitats socials, econòmiques i polítiques l’esgotament de les quals anuncia un nou horitzó i confronta un nou ordre.

17h
Imatge i geopolítica
Marta Dahó i Andrea Soto Calderón 

En el període actual on s’intensifica una era de representació i eficiència de la imatge, quins són els desafiaments de la geopolítica d’imatges en l’economia actual. Quin lloc juguen; en quins rols assumeixen en els processos de descolonització cultural; quins són implicacions de la desmaterialització i de l’increment d’imatges, així com de l’augment potencial de la seva velocitat de circulació a escala planetària. Aquest diàleg és una invitació a pensar entorn d’aquestes problemàtiques a través de l’anàlisi d’alguns casos de pràctica fotogràfica.

18h
Projecció Las 3_eras, assaig fílmic realitzat a partir del llibre 3_ERAS
María Virgina Jaua, Carolina Olivares i Andrea Soto Calderón 

Amb aquest treball s’ha buscat traslladar al llenguatge de la imatge-moviment el treball teòric del pensador espanyol. Es tracta per tant d’una obra inusual i inèdita en un ampli sentit de la paraula. No solo com a peça de vídeo que posa en diàleg l’escriptura amb l’art i el cinema, sinó com a “assaig fílmic”, que serveix a la recerca artística i a l’arxiu i amb el qual finalment es busca completar i ampliar la reflexió teòrica a través de les pròpies imatges que són subjecte i objecte de la mateixa “obra”. El film de María Virginia Jaua i José Luis Brea inclou imatges visuals i sonores, la participació de l’autor i d’alguns pensadors com Jean-Luc Nancy i Jacques Rancière.

Presentació del llibre Les 3_eres (Metales Pesados, 2019), en edició bilingüe, és l’únic text inèdit -fins ara- de José Luis Brea, és un guió i neix a partir de la versió fílmica. Podem dir que aquest text en forma de guió sorgeix del desig de portar a altres formats les idees plantejades en l’assaig teòric Les tres eres de la imatge, publicat en 2010.

19h
Editar en temps d’emergència: les Bèsties Confinades
Jordi Carulla-Ruiz, editor,  Míriam Cano, Enric Casasses, Maria Cabrera 

Durant la pandèmia, Edicions Poncianes vam decidir engegar Bèsties Confinades, un projecte insòlit per a temps insòlits. Bèsties confinades recupera l’esperit de les Bèsties (una sèrie de pòsters d’autors universals que ja fa temps que publiquem) i les amplia tot convertint-les en un butlletí online, amb nous materials sobre els autors i peces inèdites dels traductors, que sempre són poetes catalans actuals. La combinació de disseny i paraula ha sigut una de les claus d’aquests butlletins d’emergència. Creiem que Bèsties Confinades és un bon exemple de com repensar una col·lecció editorial en situació de crisi i debatre més a fons estratègies, sensacions i respostes.

12h15
Entrega del Premi Eloi Gimeno al millor Fotollibre
Horacio Fernández, Irene de Mendoza, Julián Barón, Pepe Font de Mora i Rocío Santa Cruz

Enguany per primera vegada ArtsLibris juntament amb la Fundació Foto Colectania i en col•laboración amb l’Associació d’Amics d’ Eloi Gimeno, atorgaran el premi Eloi Gimeno al millor Fotollibre. La trajectòria d’aquest artista va revitalitzar la fotografia espanyola, assumint riscos estètics, autoeditándose, treballant amb elegància el disseny dels seus llibres i posant en marxa processos de creació col•lectiva. Aquest premi, que s’atorgarà entre els llibres presentats pels expositors de ArtsLibris Barcelona 2020, vol fer costat als fotolibros que facin honor a aquest esperit creatiu i col•laborativo d’Eloi Gimeno.

13h30
Trilogía de arquitecturas poco comunes
Arnau Rovira Vidal, autor i Raimon Guirado, dissenyador
A Trilogia de Arquitecturas Poco Comunes veiem desplegats tres gegants arquitectònics de la societat neoliberal: tres models diferents ens mostren la lluita de tres sistemes per a imposar-se davant els cossos que els habitaran.

14h
BLANK
Josep Maria de Llobet, autor 

En un context de crisi econòmica global, provocat en bona part pels bancs, aquests van iniciar un procés de tancament massiu d’oficines que es va caracteritzar pel fet de pintar de color blanc els vidres abans de l’abandó definitiu. D’aquesta manera les finestres es van tornar opaques, una metàfora del modus operandi d’aquestes entitats financeres. El color blanc, associat tradicionalment dins de la nostra cultura occidental a valors com la puresa i la bellesa, adquireix en aquest cas un valor negatiu. BLANK és el resultat de 6 anys de treball i es basa en fotografies realitzades per Josep Maria de Llobet en el període 2013-2014 a la ciutat de Barcelona.

15.30h
Radio Píxel #1 – Del text a la imatge
Col·lectiu Golpe

Aquesta xerrada explica la instal·lació a Artslibris d’una sel·lecció de tres relats que, entre 1927 i 1930, el filòsof Walter Benjamin va escriure i locutar a la ràdio alemanya. Partint del text escrit, es generen nous medis narratius: el relat sonor a través d’un sistema de text a veu i la reproducció simultània d’imatges generades amb intel·ligència artificial. 

16.30h
Presentació del llibre Androids in the Woods
Toni Amengual i Núria Gómez

Androids in the Woods és un assaig fotogràfic que sorgeix com a resultat de passar el mes de desembre de 2017 a Haukijärvi (Finlàndia); en una residència allunyada dels centres urbans, explorant l’aplicació de cites TINDER com a forma de comunicació.

17.30h
Xenomórfica Magazine

Federico Fernández Giordano, editor d’ Holobionte, Toni Navarro, traductor, Colectivo Juan de Madre, autor, Francisco Jota-Pérez, autor

Des de 2018 l’editorial Holobionte ve posant el seu focus en aquelles maneres de pensar que ens obren a noves dinàmiques de relació post-antropocèntriques, plantejaments de la filosofia, de la teoria cultural, de la ciència, de les arts i la cultura popular que ens ajudin a pensar el món des d’una perspectiva no únicament “humana”. Per això, el primer número de Xenomórfica Magazine està dedicat a la xenopolítica (la política del “fora”, de “l’altre”, de “diferent” i “l’estrany”…), en un format atrevit que es proposa com a unitat alienígena de pensament i avantguarda i que ens porta continguts de teoria i ficció internacional.

18h
Círculo Sagrado
Sixe Parets i Gonzalo de Benito

L’artista barceloní Sixe Parets parlarà de Círculo Sagrado, la seva primera exposició a la galeria RocioSantaCruz i el seu retorn artístic a la ciutat comtal des de l’any 2011. Amb motiu d’aquesta mostra, que s’estendrà fins al 9 de setembre, la galeria presenta la publicació Círculo Sagrado, amb disseny de PHSTUDIO, que inclou el catàleg d’obres exposades, diversos textos curatoriales, fotos de viatges i dissenys digitals del propi artista.

19h
Alrededores exentos de adultocentrismo
Javier Peñafiel   

Llibre d’artista editat pel Casal Solleric en la impremta ESMENT, pertanyent al projecte

del mateix nom. Dissenyat per Alex Gifreu. Els personatges en el llibre habiten distàncies comunes, i escenes de pausa productiva, pròpies dels joves i nens. El llibre dóna per fet l’existència de llocs exempts de adultocentrismo, on es viuria la justicia intergeneracional.

jQuery(document).ready(function($) { var delay = 100; setTimeout(function() { $('.elementor-tab-title').removeClass('elementor-active'); $('.elementor-tab-content').css('display', 'none'); }, delay); });

El desacatAMENT de lEs formEs
Seminari Internacional

El seminari d’ArtsLibris és un espai de trobada on es proposa dialogar entorn de l’edició contemporània i a les publicacions d’artistes, enteses àmpliament i no sols en termes editorials. En aquest sentit, es tracta d’un espai en el qual poder reflexionar i compartir pràctiques en relació al lloc que ocupen les publicacions d’artistes en la configuració d’una sensibilitat en la producció artística, el context en el qual s’inscriu i pensa sobre les seves futures direccions.

Considerant els profunds canvis que s’han produït en les actituds artístiques en els últims cinquanta anys, preguntar-nos què pot ser una publicació d’artista avui?

Si la indústria cultural avança estandarditzant formes, la qüestió que voldríem abordar és com treballar des de l’art formes dissidents que desacatin els mandats hegemònics de normativitat. Pràctica que no seria tant la d’una denúncia com la d’imaginar espais, aixecar formes i maneres de presentació que introdueixin una variació, per mínima que aquesta sigui.

En l’encreuament de diverses pràctiques artístiques, els seus processos de formació, economies de disposició, maneres en què s’organitzen materialment les formes, les publicacions d’artistes exigeixen ser pensades en una multiplicitat més àmplia, i alguns mitjans com els vídeos, fullets, plaquette i cartells també són formes actuals de presentació de les obres. Cada vegada més els artistes fan de l’edició una pràctica artística. Com obrir altres gramàtiques dins els formats de publicacions d’artistes? Quines eines continuen sent operatives? Quina és la naturalesa de les principals transformacions que s’estan produint en el context de les edicions?

SESSIÓ 1
24 de juliol / 10-11h
Presentació a càrrec d’Andrea Soto Calderón Diàleg entre María Virginia Jaua i Oriol Vilapuig

SESSIÓ 2
24 de juliol / 11.15h-12.15h
Presentació a càrrec d’Andrea Soto Calderón Diàleg entre Cristina Lucas i Itziar Okariz

SESSIÓ 3
24 de juliol / 12.30h-13.30h
Diàleg entre Emmanuel Alloa i Andrea Soto Calderón

Entrevista

“En les formes hi ha un gran potencial transformador”
“Tradicionalment, s’ha desconfiat en la capacitat real de l’art per obrir altres possibles”

Andrea Soto Calderón, filòsofa i professora d’Estètica i Teoria de l’art, dirigeix el seminari “El desacatament de les formes”, un espai de reflexió entorn de les publicacions d’artista, en les quals veu un territori fecund per a explorar formes diverses que desafien els processos d’estandardització i permeten imaginar altres realitats possibles.

Per què el desacatament de les formes?
Quan em van convidar a dirigir el seminari vaig pensar que l’aportació que jo podia fer tenia a veure amb una línia que m’interessa molt, que és el restabliment d’aquesta qualitat de pensament i de coneixement que té l’art. Tradicionalment, sempre s’ha vist l’art com una forma d’experiència, de sensibilitat, però no se’l valida en el seu estatut de coneixement, i es desconfia molt també, tot i que es parla d’art crític, de la seva capacitat real per obrir altres possibles o per fer una crítica ja no sols en el sentit de denúncia, sinó en el sentit creatiu d’imaginar altres espais i altres maneres de representació. El tardocapitalisme actua estandarditzant les formes, intensificant la mímesi des de com ens vestim o fins i tot com usem els gestos. Penso que aquí hi ha un camp de batalla, un camp molt ampli d’una altra manera d’entendre com es configura la realitat, tal com ha desenvolupat Gérard Granel en la seva anàlisi del que signifiquen les formes en el capitalisme. És com tornar a pensar el fals debat de l’esquerra sobre la cultura material, com si en les formes no s’hi jugués res, com si fos un afegit o un decorat.

Les formes no són innocents.
Jo parteixo de la idea que les formes són sempre materials i que hi ha un treball en la forma que sens dubte pot obrir una altra tipus d’experiència, però sobretot pot aixecar la capacitat d’imaginar una realitat que no té aquesta capacitat de ser imaginada. Deia Fredric Jameson que és més fàcil imaginar la fi del món que la fi del capitalisme, una frase que s’ha llegit de moltes maneres i que després Žižek o Fisher han popularitzat, però que obre la pregunta per quin pot ser el lloc que poden tenir les pràctiques artístiques per a obrir els territoris de la imaginació en un temps que es presenta sense futur. Per això, per a mi la pregunta en les publicacions d’artista és com apareixen les coses, com poden forjar-se altres relacions, els mecanismes que hi són, les metodologies, les operacions, els dispositius per a operar uns certs desajustaments d’un determinat ordre o de la idea d’aquesta realitat única que se’ns presenta com l’únic que tenim per viure. I aquí jo veig que el camp de l’art, en particular aquest dispositiu de com es presenten els treballs, de com es mostren els processos, té un territori molt ampli. No sols per a treballar en l’utòpic, en el futur que ha de venir, sinó com diu Rita Segato, en allò que és més tòpic que utòpic, és a dir, els territoris que configura i que possibilita.

Els artistes cada vegada estan més involucrats en aquesta mena de pràctiques?
Sí, però penso en publicacions de Picasso en les quals ja jugava amb les formes, veia que hi havia un potencial transformador aquí. La gran pregunta de la filosofia dels últims anys és com s’obre un esdeveniment, com apareix el nou. La majoria dels filòsofs afirmen que té a veure amb un aspecte messiànic, com una obertura molt radical. En canvi, jo m’inscric en la línia dels qui com Rancière pensen que l’esdeveniment no succeeix en una estupefacció sinó en petits desviaments. M’interessen molt aquests petits gestos, aquest treball més micrològic que a vegades obre possibilitats i indeterminacions.

Què caracteritza avui els llibres d’artista?
Jo crec que alhora temps que l’art ha deixat de ser entès com una forma d’expressió per a ser un camp d’exploració i de recerca, s’ha produït una transformació de com s’entenen les publicacions d’artistes. I no són el registre del que va esdevenir, del que va ser, de l’això ha estat que parlava Barthes, sinó una peça més que està operant i que està generant la seva pròpia dinàmica de pensament. Hi ha aquí una mena de treball dels marges o de notes sensibles dels artistes. És interessant el gir que ArtsLibris està donant per entendre que les publicacions d’artistes no sols són els llibres sinó també les pàgines de web, fullets, vídeos, petits afiches, aquelles formes més bastardes que queden fora dels grans relats de la història de l’art.

Una de les sessions és un diàleg entre Cristina Lucas i Itziar Okariz, dos artistes que treballen amb el cos.
Aquí hi ha alguna cosa en particular que m’interessa de totes dues i és que, encara que amb estils molt diferents, el seu treball insisteix molt en la qüestió dels cossos inapropiats. Per a mi la qüestió de la imatge i el tacte estan sempre molt unides, i m’interessa la qüestió de com els cossos poden objectar, com els cossos desborden sempre, per molt que els normalitzin perquè sempre troben les maneres de desbordar les polítiques que se’ls imposen. Ara mateix amb la pandèmia, no se sap què és el virus ni com es comporta, però sembla ser clar que cal tancar els cossos. I hi ha una segona qüestió que em sembla està també present en el treball de totes dues que és la inquietud subterrània de com passar de les accions individuals a les accions col·lectives. Crec que en aquesta pandèmia hi ha alguna cosa d’això que ens ensenya: el virus es transmet boca a boca però produeix efectes globals. Moltes vegades s’ha menyspreat l’aspecte micrológico per a assentar la creença que tot l’ordre i la dominació ve per dalt i es menysprea aquesta potència que té l’u a un, el cos a cos.

Teresa Sesé

Llegir l'entrevista completa

Sèrie AL

La Sèrie AL és una col·lecció de llibres d’artista produïda i editada per ArtsLibris amb el suport de la Fundació Banc Sabadell.

ArtsLibris la va posar en marxa amb l’objectiu de promoure la publicació d’un nou treball d’artistes que han mostrat, en la seva producció prèvia, un clar interès en el camp dels llibres d’artista.

Enguany l’artista escollida per a la publicació de la sèrie A és Itziar Okariz (San Sebastián, 1965) amb el seu llibre Woman and Fiction, editat per Moritz Küng i dissenyat per Àlex Gifreu. Fins ara, els artistes guardonats han estat Iñaki Bonillas (Ciutat de Mèxic, 1981), Martín Vitaliti (Buenos Aires, 1978), Javier Peñafiel (Saragossa, 1964), Wilfredo Prieto (Sancti Spiritus, Cuba, 1978), Mariana Castillo Deball (Ciutat de Mèxic, 1975).

Itziar Okariz és coneguda per examinar, qüestionar i desafiar els límits entre el que és privat i el que és públic, sobre allò que ha investigat en el transcurs de les dues últimes dècades en escultures, vídeos, performances i peces vocals. En el seu llibre d’artista Woman and Fiction, fa referència a dues conferències de Virginia Woolf que després van confluir en la famosa “novel·la” Una cambra pròpia, publicada per primera vegada per l’editorial de l’autora (Londres: The Hogarth Press, 1929). Considerat àmpliament com un text feminista fonamental, l’assaig, entre la ficció i la no ficció, es desenvolupa a la Universitat d’Oxbridge, en la qual una narradora examina si les dones són capaces de crear i si, en efecte, tenen la llibertat per crear treballs de la qualitat de William Shakespeare.

Edicions ArtsLibris

ArtsLibris amplia la seva col·lecció de bosses de cotó i guants amb les creacions de la reconeguda Esther Ferrer.
L’artista realitza accions performàtiques des de mitjans dels anys 60, tant de manera individual com en col·lectiu. A més de representar Espanya a la Biennal de Venècia de l’any 1999, Ferrer compta amb un gran nombre de premis i galardons, entre els més destacats trobem: el Premi Nacional d’Arts Plàstiques de l’any 2008, el Premio Gure Artea del Govern Basc el 2012, el Premi MAV (Mujeres en las Artes Visuales) l’any 2014, el Premio Velázquez i el Premi Marie Claire pour l’Art Contemporaine.

Àlex Gifreu i Cecilia Marín
Books Never Lockdown

La capacitat del llibre per escampar i distribuir de manera rizomàtica idees entre els cossos, el fa ser un cos expandit impossible de tancar, impossible de localitzar. El potencial del llibre es troba en aquesta condició viral, que li permet viure en incomptables hostes a través de diferents generacions i diferents llocs. Els llibres són idees materialitzades i com diu Úrsula K. Le Guin: “La idea per la seva naturalesa mateixa necessita ser comunicada: escrita, explicada, realitzada. Com l’herba, la idea busca la llum, estima les multituds,les barreges l’enriqueixen, creix més vigorosa quan se la trepitja”.

Aquest cartell és el segon de la sèrie ‘Books Never…’ creada per Àlex Gifreu i Cecilia Martín, que anirà evolucionant i mutant al llarg dels anys –Books Never Lie, Books Never Breathe, Books Never Kill…— per finalitzar en un manifest.

Premi ArtsLibris
Fundació Banco Sabadell

ArtsLibris atorga cada any el Premi ArtsLibris Fundació Banc Sabadell. Aquest premi consisteix en l’adquisició i incorporació a la Col·lecció d’Art del Banc Sabadell de les edicions seleccionades pel jurat. ArtsLibris és una fira amb més d’onze d’experiència en llibres i publicacions d’artista. Aquest premi busca donar suport a publicacions que proposin una connexió original entre idees i continguts visuals, que treballin amb formats d’edició innovadors i que proposin continguts estètics i conceptuals renovadors. Es valorarà positivament la trajectòria dels autors/es en l’àmbit de l’edició o l’autoedició, així com la coherència i consistència del llenguatge artístic que estructura la publicació.

Premi Eloi Gimeno
al millor Fotollibre

Enguany, per primera vegada, ArtsLibris juntament amb la Fundació Foto Colectania i en col·laboració amb l’Associació d’Amics d’ Eloi Gimeno, atorgaran el Premi Eloi Gimeno al millor Fotollibre. La trajectòria d’aquest artista va revitalitzar la fotografia espanyola, assumint riscos estètics, autoeditant-se, treballant amb elegància el disseny dels seus llibres i posant en marxa processos de creació col·lectiva. Aquest premi, que s’atorgarà entre els llibres presentats pels expositors d’ArtsLibris Barcelona 2020, vol donar suport als fotollibres que facin honor a aquest esperit creatiu i col·laboratiu de l’Eloi Gimeno. Es valoraran especialment obres impulsades per petites editorials, autoeditades o col·lectius que constitueixin propostes innovadores, arriscades i que evidenciïn una llibertat creativa. Així mateix, es jutjarà de manera positiva el treball de disseny, el discurs i la sinergia entre dissenyador, fotògraf i la resta de l’equip.

Llistat d'expositors DE ARTSLIBRIS BARCELONA 2020

+KGP, Nova York

ACVic Centre d’Arts Contemporànies, Vic

Ajuntament de Barcelona. Direcció de Serveis Editorials, Barcelona

AKAL, Madrid

Al-Tiba9, Barcelona – Algèria

Alias Editorial, Ciutat de Mèxic

AMENGUAL&Co, Calvià-Mallorca

Arquitectura y Fantasía, Buenos Aires

ART INNOVA – LA CASA DELS CLÀSSICS, Barcelona

Arte Omega, Barcelona

ARTIKA, Barcelona

Arts Santa Mónica, Barcelona

Bartlebooth, Lugo

Blue Project Foundation, Barcelona

Bòlit. Centre d’Art Contemporani, Girona

Bonito Editorial, Bilbao

Book à porter, Pavia

Ca l’Isidret, Barcelona

Caja Negra, Buenos Aires

Cànem Galería, Castelló

CCCB, Barcelona

CENDEAC, Múrcia

Centre d’Art de Tarragona, Tarragona

Centre d’Art La Panera, Lleida

Centre d’Art Tecla Sala, Hospitalet de Llobregat

Chema Peral, Vilanova i la Geltrú

Clara Sáez, Barcelona

Cuscusian*s, Girona

Dalpine, Madrid

Llibreria Ona, Barcelona

MACBA, Barcelona

Malpaso Ediciones, Barcelona

Metales Pesados, Santiago de Chile

Meteoro Editions, Àmsterdam

Mireia Zantop, Barcelona

Moisès Gil, Alacante

Montse Noguera. Edicions Singulars, Barcelona

Museu Picasso, Barcelona

Museu del Disseny de Barcelona, Barcelona

No_Libros, Barcelona – São Paulo

NOOM Books, Barcelona

per(r)ucho, València

Perdita METABUK. Sandra March, Barcelona

Poesía de Emergencia, Barcelona

Progetto SKIA, Aosta – Itàlia

Puente Editores, Barcelona

Punt d’estampa by Francesca Poza, Barcelona

Raíña Lupa, Barcelona

Roberto Equisoain, Zaragoza

Roser Sales Noguera, Barcelona

Rubén Barroso, Sevilla  

Temblores PublicacionesCiutat de Mèxic

Teor/ética, San José – Costa Rica

Teresa Gómez Martorell, Barcelona

Tinta Invisible, Barcelona

Tristán Barbarà, Barcelona

Unica Edicions, Vilanova i la Geltrú

United Minds, València

TAULA D'ARTISTA

Suscríbete al newsletter ArtsLibris 

ArtsLibris in English
will be available shortly

Els continguts de ArtsLibris en català estaran disponibles en breu

Utilizamos cookies propias y de terceros para analizar el uso que haces de nuestro sitio web. Puedes autorizar el uso de todas las cookies pulsando el botón «Aceptar» o obtener más información sobre cómo configurarlas, o rechazar su uso.