ArtsLibris ARCOlisboa
2019
ArtsLibris, Feria Internacional del Libro de Artista, participa por segundo año consecutivo en ARCOlisboa para difundir proyectos de edición contemporánea.
ArtsLibris se suma a la iniciativa de ARCOlisboa Online Edition y enviará una newsletter semanal, presentando las novedades de sus editores y vídeos con reflexiones en torno al libro y las publicaciones de artista, todos los miércoles a partir de hoy, 20 mayo, hasta el 9 de junio.
Agradecemos a Andrea Soto Calderón, 42 Líneas. Escuela de Arte Oviedo y 55SP los vídeos que nos han enviado para esta primera newsletter.
El día 11 de junio ArtsLibris participará en el Foro Streaming organizado por ARCOlisboa Online Edition, con una conversación en directo a las 18h (hora portuguesa) entre Susana Lourenço y João Figueira, coordinada por Andrea Soto Calderón.
¡Bienvenidos y bienvenidas a nuestra segunda edición virtual!
Activitats
15.15 – 16h. “Ether / Vale tudo menos tia olhos: uma galeria inesquecível”
Con: António Júlio Duarte (fotógrafo), Horacio Fernández (historiador y curador), Susana Lourenço Marques (historiadora y editora), Mariano Piçarra (historiador y crítico).
17.15 – 18h. “Um debate sobre o fotolivro em Portugal”
Con: Horacio Fernández (historiador y curador), Susana Lourenço Marques (historiadora y editora), Jose Luis Neves (historiador y crítico), Filipa Valladares (librera especializada).
ArtsLibris en ARCO Lisboa Online Edition 10/6
Diferencies i complementarietat del paper i el digital a la documentació
En aquest vídeo, Joan Gil Gregorio, historiador, crític d’art i comissari, ens parla de la importància del document i la seva preservació per a mantenir-lo viu. En aquest sentit, lluny de veure la digitalització dels últims anys com una cosa contraposada als documents físics, Joan Gil Gregorio, ens proposa entendre-la com un procés d’arxiu complementari.
Novetats dels editors participants a ArtsLibris ARCOlisboa Online Edition 2020
Per(r)ucho, Valencia
Títol: Race to the moon
Autor: Jaime Ortega
Una odissea risogràfica cap a la lluna. Comencem aquest projecte intrigats per les conseqüències gràfiques de la carrera espacial. Les increïbles il·lustracions de Tekhnika Molodezhi a la Unió Soviètica i Popular Mechanics als EUA així com d’un vell manual astronòmic del segle XIX anomenat Smith Illustrated. La traducció risogràfica d’aquestes fonts gràfiques va servir com a detonant per a l’exploració d’una història menys coneguda del que podia suposar-se, l’obsessió per la lluna i, cosa que és més interessant, el sobtat abandó, en els anys 70, d’una il·lusió que venia construint una certa imatge de l’home des del segle XIX.
PEZPLATA, Madrid
Títol: Caminando memoria y deseo
Autor: Laura Lio
Llibre únic. Petjades de tinta platejada, paper negre i portada de fusta. Pezplata Edicions és un segell de llibres d’artista creat l’any 2015, amb seu a la NavEstudio Laura Lio. La seva línia editorial es traça en el tall entre imatge i paraula i es caracteritza per la seva diversitat de formats, amb publicacions que van del llibre d’artista al cartell i la postal.
Pierre Von Kleist, Lisboa
Títol: Café Bissau
Autor: Julião Sarmento
Julião Sarmento ha estat prenent fotografies durant més de quaranta anys. Des del principi, el seu control tècnic i líric del mitjà li va permetre desenvolupar un estil personal. Les seves fotografies cobreixen una gran varietat d’interessos: gent, llocs, reunions, viatges, animals dins o fora dels zoològics, cotxes, experiments amb la llum…Café Bissau és el llibre de fotos més ambiciós de Julião Sarmento fins avui, un ambiciós viatge a l’atles de l’artista.
Pierrot Le Fou, Porto
Títol: Burning dinosaur bones
Autor: Pedro Magalhães
«(…) En aquesta sèrie, l’eliminació del figuratiu i la dissipació del referent, va en contra d’una conceptualització de la superfície, provada en un pla contigu, on la pintura apareix cansada, sense lluentor i sense profunditat – per emfatitzar l’abstracció i reinventar l’espacialitat única creada per aquesta màquina. En cremar els ossos de dinosaure podem intuir altres imatges i obsessions, com els cotxes estavellats fotografiats per Mateo Pérez Correa en Sinistres (2015), els interiors de cotxes (no) habitats de Mateo Casteel, els cotxes mal reparats (2016) de Ronny Campana, o en Karma (2014) sobre la privacitat que Oscar Montsó va interrompre i va il·luminar, durant cinc anys, en els semàfors de Madrid. En tots ells, el vehicle que Roland Barthes va comparar amb una gran catedral gòtica, ja no representa la conquesta de la velocitat ni dóna forma a l’acceleració, no és ni un objecte fetitxe ni un símbol de la contracultura, sinó que es rendeix a la paradoxa de la immobilitat que la fotografia li ha imposat, monumentalizando el reflex del seu consum, valorant la seva singularitat en lloc de l’equivalència i registrant el que queda després de la glòria. (…)» Susana Lourenço Marquis, 2019
Raíña Lupa/RocioSantaCruz, Barcelona
Títol: Frágil es la llama
Autor: Francesc Torres
«Ja estàs a l’altre costat de la imatge, ja has traspassat el negatiu i, l’argent viu intacte, el mirall de la teva vida no reflexa una altra cosa que l’absència de tu mateix.» Text inèdit i tres fotografies de Francesc Torres, composició a mà en tipografia en plom Bodoni, pel Grup MGC de la Universitat Politècnica de València, sobre Paper Arches de 250 gr. Fotografies en blanc i negre insoladas en baritado.
Red Fox Press, Ilha de Achill – Irlanda
Títol: Franticham’s Assembling Box Nr. 45 / Visual Poetry And Works Inspired By Fluxus
Autor: AA.VV.
Xarxa Fox Press produeix llibres d’artista i serigrafia artística a l’illa de Achill en l’oest d’Irlanda. Caixa A5 amb contribucions de 25 artistes convidats de 9 països. Poesia visual, collages, gravats, múltiples i objectes. 40 còpies signades i numerades.
Roser Sales Noguera, Barcelona
Títol: ICE-LAND
Autor: Roser Sales Noguera
El llibre d’artista que es presenta és ICE-LAND, aquest és el resultat d’un viatge per Islàndia l’any 2018. Seguint una manera recurrent en el meu treball, de viatjar, recollir i trobar objectes com ara pedres, algues, trossos de lava, plomes…que van trobant-me ells a mi en els trekings realitzats al llarg de l’illa. És a través d’aquests objectes , que a manera de disparador em porten als moments, llocs i emocions del camí. ICE-LAND es presenta en el mateix format que anys anteriors, una caixa de fusta que conté el llibre d’artista, en aquest cas fotogravats amb els seus textos.
Rubén Barroso, Sevilla
Títol: Anarchy
Autor: Rubén Barroso
Anarchy forma part d’una col·lecció de llibres d’artista, peces úniques, dibuixades, sobre formes de vida i actituds vitals, qualificades com a «objectes de pensament». Peça única, llibre d’artista dibuixat, 50 pàgines en paper cotó 300 gr.
RV Cultura e Arte, Salvador de Bahia
Títol: Marear
Autor: Taygoara Aguiar
Marear és una cartografia afectiva composta d’imatges de vaixells pesquers i recorreguts dels ports de Plataforma, Solar do Unhão, Barra i Ilha de Maré, situats en la Badia de Tots els Sants, a Salvador/BA (el Brasil). La seva estructura de fusta i papers especials, alhora és i alberga vaixells i cianotips sobre paper de cotó, que conviden a la invenció de possibles narracions i històries dels vaixells de fibra o fusta, saveiros i de ròssec que conformen el paisatge de gran part de la costa de la ciutat, alhora que representen espais íntims de les memòries afectives construïdes per l’artista Taygoara Aguiar. El projecte gràfic comença amb fotografies dels vaixells, els seus respectius noms de baptisme i ubicació, una recerca gràfica tridimensional expressada en les textures, tons i tipografies presents en els propis vaixells registrats.
STET Libros & Fotografías, Lisboa
Títol: Handbook of the Spontaneous Other
Autor: Aikaterini Gegisian
En Handbook of the Spontaneous Other, Aikaterini Gegisian reuneix una diversa gamma de material fotogràfic oposat produït a Europa occidental i als Estats Units durant els decennis de 1960 i 1970. Compost per una sèrie de 59 collages, el llibre recontextualiza juguinerament les imatges de la cultura popular que Gegisian ha obtingut – de revistes pornogràfiques, catàlegs turístics i publicacions de National Geographic – amb la finalitat de subvertir la forma en què el cos, la naturalesa i el plaer han estat representats en les fantasies capitalistes occidentals. Dividit en nou capítols que segueixen una narrativa metafísica de color i sensació, el llibre busca en última instància localitzar un «altre espontani»; una noció del jo i del plaer que existeix més enllà dels confins de la cultura popular i les seves maneres de representació dominants.
Textem Verlag, Hamburgo
Títol: Album
Autor: Achim Hoops
49 dibuixos digitals de gran format basats en motius de les notícies de televisió, així com un fullet amb un assaig de l’artista. Quan es tracta de notícies de televisió, crida l’atenció el molt que les imatges mostrades són sempre similars, malgrat que tracten amb esdeveniments actuals i únics. Aquesta similitud va ser provocada involuntària o deliberadament per mitjans estètics. Com «només» constel·lacions visuals, les imatges poden fer-se similars entre si, fins i tot si els objectes representats en elles són molt diferents. Com en un somni, les propietats i significats de diversos objectes es combinen en el nostre arsenal d’imatges recordades.
Tinta Invisible Edicions, Barcelona
Títol: Filigranas y Mamporros
Autor: Carlos Pazos
Tinta Invisible acaben de publicar una edició de luxe de 30 exemplars de Filigranas y Mamporros de Carlos Pazos, amb camisa de feltre. Es tracta d’un «diari» vertebrat per pensaments de l’autor, que amb una tònica semblant a les seves dos anteriors treballs, ens submergeix en l’esdevenir de la seva pròpia existència. Aquest relat, marcat per brillants especulacions, ens guia per una infinitat de teoritzacions sobre l’art, el temps, l’estil i la vida. Fins al més covard de nosaltres voldria adoptar (a vegades) com a mantra vital algunes de les seves reflexions perquè, sempre amb elegància, sembla acariciar verbalment els aspectes més foscos de l’ésser. I en les seves pròpies paraules «optar pel cinisme i la ironia abans que doblegar-se, forçat per la cargosa broma de l’inflexible engany del món.» Mercis Rossetti
Tristan Barbará, Barcelona
Títol: Notas para el final de un siglo…
Autor: Jose Ney
El llibre mostra l’interès de l’autor pels éssers humans. Éssers immersos en la vida quotidiana, en els espais públics i la seva relació inconscient amb el mitjà. Buscant en l’espontaneïtat el valor antropològic com a reflex d’aquestes experiències visuals que poden evocar una apreciació onírica o irracional, sense perdre la interpretació de la suposada realitat. Amb la narrativa visual, l’autor es refereix a tot: el món i els seus habitants, les seves il·lusions, la seva tristesa, creences i a l’amor; en un instant d’al·lucinacions en convergència amb els nostres espais imaginaris.
UQ! Editions, Lisboa
Títol: Gramática do Instante e do Infinito
Autor: José Eduardo Agualusa
Un llibre més que un llibre. Un veritable objecte d’art. De fet, el primer amb fotografies originals de José Eduardo Agualusa i la seva poesia. Una edició limitada, 116 còpies, en la qual cada llibre-objecte és una obra mestra de l’art gràfic: tot imprès en Fine Art amb el text en paper de bambú i les fotografies en paper d’arròs. Acabant la marca de l’excel·lència artesanal de UQ! Edicions. Format 37 x 52 cm. Cada exemplar venut tindrà el 30% dels ingressos revertits a l’Associació Indígena Pykoré del poble Mebêngôkre-*Kayapó de l’Amazones. Aquí sota us deixem un vídeo de l’autor presentant el seu llibre.
Value Manifesto, Basel
The Value Manifesto és el primer múltiplicador criptogràfic en la història de l’art. El portador simbòlic del manifest és una pantalla fabricada amb tubs de nixie d’última generació i tecnologia de IO. L’únic propòsit d’aquestes màquines és mostrar el valor en temps real més alt de l’edició criptogràfica en francs suïssos.
Lista de expositores ArtsLibris ARCOlisboa 2019
55SP, São Paulo | Ad Hoc, Bilbao | Afrique in Visu, Paris | Artphilein Editions, Lugano | ArtsLibris, Barcelona | Atelier Concorde, Lisboa, www.atelierconcorde.org | Bonito Editorial, Bilbao | Canadian Centre for Architecture, Montreal | Captures Éditions, Valence | Carmen Alonso Libros, Santander | CENDEAC, Múrcia | Chucherías de Arte, Madrid | Danilo Montanari Editore, Ravena | E2, Barcelona | Alias, Cidade do México | Editorial Gustavo Gili, Barcelona | Edizioni Corraini, Mãntua | Gabinete Editions, Lisboa | Ghost Editions, Lisboa | Hangar Books, Lisboa | Instantes Gráficos, Buenos Aires | Juan Naranjo Galería de Arte & Documentos, Barcelona | L’Arengario Studio Bibliografico, Gussago – Brescia | Librería El Astillero, Colindres – Cantábria | Livraria Madalena, São Paulo | Louis-Charles Tiar, Madrid | MeelPress, Lisboa | Naranja Librería & Editorial, Santiago de Chile | Per(r)ucho, Valencia | Photosai, Madrid | Pierre von Kleist Editions, Lisboa | Redfoxpress, Ilha de Achill – Irlanda | Rubén Barroso, Sevilha | RV Cultura e Arte, Salvador de Bahia | STET – Livros & fotografias, Lisboa | Textem Verlag, Hamburgo | Tinta Invisible, Barcelona, | UQ! Editions, Lisboa